Pages
▼
Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013
Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2013
Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2013
Ο.Λ.Μ.Ε.: Εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα
Ερμού
& Κορνάρου 2
ΤΗΛ:
210 32 30 073 - 32 21 255
FAX:
210 32 27 382 – 33 11 338
www.olme.gr
Α.Π.: 154
ΠΡΟΣ:
τον
Υπ. Διοικ. Μεταρρ.
κ.
Κυρ. Μητσοτάκη
την
Υφυπ. Διοικ. Μεταρρ.
κ.
Ε. Χριστοφιλοπούλου
τον
Υπ. Παιδείας
κ.
Κων. Αρβανιτόπουλο
τον
Υφυπ. Παιδείας
κ.
Συμ. Κεδίκογλου
Θέμα: Εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα
Κύριοι Υπουργοί,
Κυρία και κύριε
Υφυπουργέ,
Το αίτημα της ομοσπονδίας μας να
καταργηθεί ο ν. 4172/13 (αρ.82) και να επιστρέψουν όλοι οι
εκπαιδευτικοί στα σχολεία τους και παράλληλα να επαναλειτουργήσουν όλες οι
ειδικότητες και οι τομείς στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ είναι αδιαπραγμάτευτο. Σε κάθε
περίπτωση απαιτούμε την άμεση εργασιακή
αποκατάσταση των εκπαιδευτικών της ΤΕΕ σε εκπαιδευτική θέση μέσα στις υπηρεσίες
του Υπουργείου Παιδείας.
Τα Υπουργεία Παιδείας και
Διοικητικής Μεταρρύθμισης με τις μέχρι σήμερα ανακοινώσεις τους ουσιαστικά
ομολογούν πως θα οδηγηθούν σε απόλυση τουλάχιστον 474 εκπαιδευτικοί, αφού οι
θέσεις που ανακοίνωσαν πως θα προκηρυχθούν είναι 1400 (οι 150 από αυτές είναι
εκτός Υπουργείου Παιδείας), ενώ οι εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα, σύμφωνα με
τα στοιχεία που δίνουν τα Υπουργεία είναι 1874.
Οι θέσεις που προβλέπονται από τις
ανακοινώσεις αυτές όχι μόνο δεν καλύπτουν
ΟΛΟΥΣ τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται σε
διαθεσιμότητα αλλά και επιβάλλουν αλλαγή επαγγέλματος (διοικητικοί) ακόμα
και υπουργείου (βρεφονηπιοκόμοι)!
Επίσης στις 233 θέσεις εκπαιδευτικών
που κατέχουν και δεύτερο πτυχίο δεν περιλαμβάνονται εκπαιδευτικοί με πτυχίο
π.χ. φυσικού, μαθηματικού, χημικού, θεολόγου, φυσικής αγωγής, οικονομολόγου,
οικ.-διοίκησης αλλά και άλλων ειδικοτήτων, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν
εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα οι οποίοι κατέχουν τέτοια πτυχία. Ζητάμε για μια
ακόμα φορά να προκηρυχθούν θέσεις για όλες τις ειδικότητες.
Καταγγέλλουμε την τακτική της
κυβέρνησης που έχει θέσει σε πλήρη ομηρεία, αβεβαιότητα και ανασφάλεια χιλιάδες
εκπαιδευτικούς.
Την ίδια στιγμή επίσης, χιλιάδες
μαθητές στα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ της χώρας δεν κάνουν μαθήματα ειδικότητας (στους
τομείς υγείας – πρόνοιας, εφαρμοσμένων τεχνών και αισθητικής – κομμωτικής) και
είναι μαθητές Γ΄ Λυκείου οι οποίοι θα δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις και θα
πάρουν πτυχίο σε κάποια ειδικότητα.
Απαιτούμε:
§ Να
επιστρέψουν όλοι οι εκπαιδευτικοί που είναι σε διαθεσιμότητα σε μόνιμες
οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών στο Υπουργείο Παιδείας.
§ Καμία
απόλυση εκπαιδευτικού.
§ Να δοθούν
τόσες θέσεις όσες είναι οι εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα.
§ Να
επαναλειτουργήσουν όλοι οι τομείς που καταργήθηκαν.
§ Κανείς
μαθητής, κανείς εκπαιδευτικός δεν περισσεύει.
Τέλος όσον
αφορά τη διαδικασία τοποθέτησης των εκπαιδευτικών σε νέες θέσεις, η οποία θα
γίνει με την απόφαση μοριοδότησης του Υπουργείου διοικητικής Μεταρρύθμισης
έχουμε να επισημάνουμε τα παρακάτω:
Καταρχήν
είμαστε απόλυτα αντίθετοι με τη μοριοδότηση γιατί πρακτικά αυτό σημαίνει
την αποδοχή ότι οι θέσεις είναι λιγότερες από τους εκπαιδευτικούς που
βρίσκονται σε διαθεσιμότητα και άρα θα υπάρχουν απολύσεις.
Σε κάθε
περίπτωση όμως και επειδή η διαδικασία αυτή ήδη προχωρά, θεωρούμε απαράδεκτο
να υπάρχει διάκριση των εκπαιδευτικών ανάλογα με τον τρόπο διορισμού μεταξύ
επετηρίδας και διαγωνισμού του ΑΣΕΠ.
Οι
εκπαιδευτικοί διοριζόμαστε με απολύτως αντικειμενικό τρόπο, χωρίς
ρουσφετολογικές διαδικασίες. Μέχρι το 2001 για τις ειδικότητες αυτές ο τρόπος
διορισμού ήταν η επετηρίδα. Μετά δημιουργήθηκαν δύο παράλληλοι δρόμοι, ο
διαγωνισμός του ΑΣΕΠ και η μετεξέλιξη της επετηρίδας. Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις
εκπαιδευτικών που βρίσκονταν και στους δύο πίνακες διοριστέων. Αυτό είχε ως
αποτέλεσμα σε κάποιες περιπτώσεις, εκπαιδευτικοί επιτυχόντες του ΑΣΕΠ να διοριστούν
τελικά με τους πίνακες της μετεξελιγμένης επετηρίδας γιατί αυτός ο διορισμός προηγούνταν
χρονικά.
Ζητάμε λοιπόν να μην υπάρχει καμιά
διάκριση ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς σε σχέση με τον τρόπο διορισμού τους
(ΑΣΕΠ - επετηρίδα). Για εμάς, αλλά και για τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης, κανείς
και καμιά εκπαιδευτικός δεν περισσεύει.
Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013
Με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του διεθνούς διαγωνισμού PISA 2012
Ο.Λ.Μ.Ε.
Ερμού &
Κορνάρου 2
ΤΗΛ: 210 32
30 073 - 32 21 255
FAX: 210 32 27 382 – 33 11
338
www.olme.gr
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων
του διεθνούς διαγωνισμού PISA 2012
Εδώ και ενάμιση μήνα η ελληνική εκπαίδευση περιστρέφεται γύρω από την
έννοια της αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών. Σεμινάρια
επιμόρφωσης οργανώνονται από το Υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να καθοριστούν
τα κριτήρια διασφάλισης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και οι
«αντικειμενικοί δείκτες» κοινωνικής ανταποδοτικότητας των εκπαιδευτικών. Ο
στόχος είναι ένα «σύγχρονο αποτελεσματικό και ποιοτικό σχολείο». Σε αυτό
το θεωρητικό πλαίσιο, «ο εκπαιδευτικός, ο γονιός και η αυτόνομη σχολική μονάδα
φέρουν την κύρια ευθύνη για όλα τα εκπαιδευτικά δεινά». Για το λόγο αυτό, ο
εκπαιδευτικός «θα πρέπει να αξιολογηθεί, να αποτιμηθεί ποσοτικά το έργο του και
ενδεχόμενα, αν πιστοποιηθεί η ανεπάρκειά του, να απολυθεί». Η σχολική μονάδα θα
πρέπει να λειτουργήσει αυτόνομα, ανταγωνιστικά,
να προσαρμόσει τη μάθηση στις ανάγκες των επιχειρήσεων, ενώ ο γονιός θα
πρέπει να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη.
Διατίθενται δε αφειδώς κονδύλια για όλες αυτές τις δραστηριότητες τη
στιγμή που στα σχολεία δεν μπορούν να καλύψουν στις βασικές λειτουργικές τους
ανάγκες, ενώ σε χιλιάδες μαθητές που υποσιτίζονται δεν εξασφαλίζεται ούτε ένα
γεύμα. Χιλιάδες διδακτικές ώρες έχουν χαθεί από την έλλειψη εκπαιδευτικών σε
βασικά μαθήματα, ακόμα και σε εκείνα που εξετάζονται πανελλαδικά.
Αντίστοιχα, ο ΟΟΣΑ, μέσα στο Δεκέμβρη, δημοσίευσε τα αποτελέσματα του
Διαγωνισμού PISA, κατατάσσοντας στις τελευταίες θέσεις διεθνώς το ελληνικό
εκπαιδευτικό σύστημα. Σοκ προκλήθηκε στα μέσα ενημέρωσης (όχι στο Υπουργείο
Παιδείας που ανέμενε τις διαπιστώσεις αυτές ως αποτέλεσμα της κυβερνητικής
πολιτικής στην εκπαίδευση). Για ακόμη μια φορά πιστοποιείται αντικειμενικά η
ελληνική εκπαιδευτική κρίση. Καμιά συζήτηση ασφαλώς για το ποιος είναι ο ΟΟΣΑ,
το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα και οι πολιτικές του προτεραιότητες για το
σχολείο. Ούτε ασφαλώς σκέφτηκε να ρωτήσει κανείς για το αν χώρες που πρώτευσαν στον
εν λόγω διαγωνισμό όπως η Σαγκάη, το Χόνγκ Κόνγκ, η Ταϊβάν/Ταϊπέι, η Κορέα ή το
Κινεζικό Μακάο είναι το πρότυπο κοινωνίας και εκπαίδευσης που πρέπει να
ακολουθήσουμε.
Με
μια εκπαιδευτική λογική που θυμίζει σε μεγάλο βαθμό τη αντίστοιχη μέτρηση της
ανταγωνιστικότητας στο πεδίο της οικονομίας, ο ΟΟΣΑ δημιουργεί ακατάπαυστα
αξιολογικές ιεραρχίες εκπαιδευτικών συστημάτων, με μια σοβαροφανή και
επιστημονικοφανή μεθοδολογία που νομιμοποιεί
σε τελική ανάλυση ένα ανταγωνιστικό, αγοραίο και εξετασιοκεντρικό πρότυπο
εκπαίδευσης την κατηγοριοποίηση και την ταξική διαφοροποίηση των σχολείων. Το
θεωρητικό μοτίβο είναι απλοϊκό, αλλά ηγεμονικό ταυτόχρονα: υιοθετήστε ότι «αποδίδει»,
αξιολογήστε σωστά τα σχολεία σας, μετρήστε με ακρίβεια, εξασκήσετε σωστά τους
μαθητές σας στις «βασικές δεξιότητες» και θα βελτιωθεί συνολικά η εθνική
απόδοσή σας, άρα και η ευημερία. Αυτός είναι πολύ συνοπτικά, ο
πλασματικός κόσμος της κυρίαρχης εκπαιδευτικής πολιτικής σε εθνικό και διεθνές
επίπεδο: κριτήρια, δείκτες, εκθέσεις αξιολόγησης, μέτρηση, ανταγωνισμός και
ασφαλώς επιχειρηματικότητα.
Ακόμα όμως και αυτή η έκθεση, με
βάση την αγοραία λογική της, είναι αναγκασμένη να υπογραμμίσει τις επιπτώσεις
από την έλλειψη πόρων, την επίδραση της κοινωνικό-οικονομικής θέσης των μαθητών
στις επιδόσεις τους, την ανάγκη για υποστηρικτικά μέτρα εκεί που εντοπίζονται
προβλήματα (Ενισχυτική Διδασκαλία, Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και άλλα).
Αναγκάζεται να αναδείξει το γεγονός ότι το σταθερό εργασιακό περιβάλλον, η
επιμόρφωση, η υποστήριξη και οι ικανοποιητικές
αμοιβές των εκπαιδευτικών, είναι ευεργετικοί παράγοντες για τη βελτίωση της
ποιότητας της εκπαίδευσης.
Ως συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
έχουμε πλήρη συνείδηση των προβλημάτων
και των αδυναμιών του εκπαιδευτικού μας συστήματος, που έχουν επιταθεί αφόρητα
σε συνθήκες κρίσης και εφαρμογής των καταστροφικών πολιτικών Κυβέρνησης – ΕΕ –
ΟΟΣΑ. Θεωρούμε όμως ότι οδηγός στην προσπάθεια για βελτίωσή του δεν μπορεί να είναι οι κατευθύνσεις του
ΟΟΣΑ και, γενικότερα η φιλοσοφία και οι επιδιώξεις των δυνάμεων της αγοράς,
αλλά η ανάγκη για τη διαμόρφωσης μιας
ευρύτερης μορφωτικής πολιτικής που θα στοχεύει στην πολιτιστική ενδυνάμωση και
τη μορφωτική χειραφέτηση των παιδιών των λαϊκών στρωμάτων και της εργατικής
τάξης. Σ’ αυτή την κατεύθυνση πρέπει να αξιοποιηθούν και οι τεκμηριωμένες
θέσεις και προτάσεις του εκπαιδευτικού κινήματος, που συμβαδίζουν με τις ανάγκες
και τα οράματα του λαού μας.
Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2013
Μουσικοθεατρική παράσταση «ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ» στο πολιτιστικό του Δήμου Άργους Ορεστικού
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το
«ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟ» του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του
Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει, σε συνεργασία με την ΕΝΩΣΗ
ΓΟΝΕΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΡΓΟΥΣ ΟΡΕΣΤΙΚΟΥ, τον Μορφωτικό Σύλλογο «Η ΟΡΕΣΤΙΣ» και το ΔΗΜΟ
ΑΡΓΟΥΣ ΟΡΕΣΤΙΚΟΥ τη μουσικοθεατρική παράσταση «ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ» Κάλαντα, Έθιμα
και Δρώμενα του Δωδεκαημέρου, το Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2013 και ώρα 7.00μ.μ.στο
Πολιτιστικό Κέντρο του Άργους Ορεστικού.
ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ – ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΪΜΑΚΗΣ
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Επίσης,
την ίδια μέρα στο χώρο του πολιτιστικού κέντρου θα συγκεντρωθούν τρόφιμα για
τις ευπαθείς ομάδες ως πράξη αλληλεγγύης ενόψει των Χριστουγέννων.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ
Μουσική
διδασκαλία, σκηνοθετική επιμέλεια και εποπτεία: Καϊμάκης Γιάννης
Βοηθοί και
οργανωτική επιτροπή:
Μιχαήλ Δωροθέα, Νέσσερη Μαρία, Παρρή-Νίκα Δήμητρα
Παραμυθάς: Βασιλικούδης
Άγγελος
Νάι, διπλή
φλογέρα, γκάιντα: Καϊμάκης
Γιάννης
Κρουστά: Παππάς Κώστας,
Καλαθάκης Νίκος
Κατασκευές
οργάνων και σκηνικών αντικειμένων: Ακτσόγλου Παύλος
Φωτισμοί: Παππάς Κώστας
Τεχνική
υποστήριξη: Βορδώνης
Γιώργος, Παππάς Κώστας
Τα μέλη της
ομάδας:
Βασιλικούδης
Άγγελος, Βερνάρδου Αναστασία, Βορδώνης Γιώργος, Γεωργάκης Θοδωρής, Γκολέση
Αθανασία, Καϊμάκης Γιάννης, Καλαθάκης Νίκος, Κλωτσοτήρα Ανδριάνα, Κλωτσοτήρα
Λία, Κωνσταντοπούλου Κατερίνα, Μαστορίδου Δανάη, Μιχαήλ Δωροθέα, Νέσσερη Μαρία,
Παπάς
Κώστας, Παρρή-Νίκα Δήμητρα, Πλασταρά Δέσποινα,Τσικάλη Μαρία, Χατζηευαγγέλου
Ελένη
ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟ
Του ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
της ΣΧΟΛΗΣ ΚΑΛΩΝ
ΤΕΧΝΩΝ
του ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
σε συνεργασία με
την ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΡΓΟΥΣ ΟΡΕΣΤΙΚΟΥ τον Μορφωτικό Σύλλογο «Η ΟΡΕΣΤΙΣ» και
το Δήμο Άργους Ορεστικού παρουσιάζουν
«Τα Χριστουγεννιάτικα»
Κάλαντα, Έθιμα
και Δρώμενα του Δωδεκαημέρου
Πολιτιστικό
Κέντρο Δήμου Άργους Ορεστικού
21/12/2013
Ώρα: 7.00 μ.μ.
Είσοδος ελεύθερη
ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ
-ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΓΙΑΝΝΗΣ
ΚΑΪΜΑΚΗΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Χριστός γεννάται δοξάσατε
Κόλιαντα (Αιανή Κοζάνης)
Κάλαντα σε καλή κυρά (Τρίλοφος Θεσσαλονίκης)
Κάλαντα σε κακή κυρά (Τρίλοφος Θεσσαλονίκης)
Σούρβα-σούρβα (Κοζάνη)
Άϊ ν Αγιος Βασίλης έρχιτι (΄Ηπειρος)
Π΄ αρχουντικό (Θράκη)
Αρχιμηνιά κι αρχηχρουνιά (Αμπελάκια Θεσσαλίας)
Σήμιρα είνι Φώτα (Δυτ.Μακεδονία)
Των Φώτων (Ολυμπος)
«Τα Χριστουγεννιάτικα»
Κάλαντα, έθιμα και
δρώμενα του δωδεκαημέρου
Το δωδεκαήμερο
περιλαμβάνει τις μέρες μεταξύ των τριών βασικών εορτών της Χριστιανοσύνης: των
Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων.
Στην παράσταση αυτή
επιλέξαμε κάλαντα που τραγούδιουνται σε διάφορες περιοχές και χωριά της
Μακεδονίας, της Θράκης, της Ηπείρου και της Θεσσαλίας, αναζητώντας παράλληλα
και τα αντίστοιχα έθιμα και δρώμενα που συνδυάζονται με αυτά.
Έτσι λοιπόν, κατά τη
διάρκεια της παράστασης εμφανίζονται:
Οι «Καλικάτζαροι», τα υποχθόνια όντα που
έρχονται να «μαγαρίσουν» τα σπιτικά και τα φαγητά των ανθρώπων,
Η «Καμήλα», ένα έθιμο
από τη Γαλάτιστα Χαλκιδικής,
Τα «Βλειάγματα» - οι
μιμήσεις των φωνών των ζώων του σπιτιού - έθιμο των Γρεβενών κ.α..
Η γκάιντα και οι φλογέρες,
τα νταούλια, τα ντέφια, τα κουδούνια και οι μαγκούρες, συνοδεύουν τα κάλαντα.
Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013
Ντανιέλ Κοέν (Καθηγητής Οικονομικών) Το νέο πνεύμα του καπιταλισμού «Ο homo economicus, όπως τον περιγράφουν τα εγχειρίδια της οικονομίας, είναι κάποιος που προσπαθεί να μεγιστοποιήσει την ευημερία του, κάνοντας τον αυστηρό υπολογισμό των απολαύσεών του και των βασάνων του».
Ο Ντανιέλ Κοέν είναι καθηγητής Oικονομικών στο Πανεπιστήμιο Paris I (Panthéon-Sorbonne) και στην École normale supérieure. Πρόσφατα κυκλοφόρησε και στη γλώσσα μας το βιβλίο του «Homo economicus» (μετάφραση Μιχάλης Μητσός, εκδόσεις Πόλις, 2013). Στο βιβλίο αυτό αναφέρεται η ακόλουθη συνέντευξη του Ντανιέλ Κοέν, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Libération».
http://www.efsyn.gr/?p=159384
Από τον Θανάση Γιαλκέτση
• Γιατί ο οικονομολόγος –που είστε και εσείς– να ενδιαφέρεται για την ευτυχία;
- Οι οικονομολόγοι θεωρούσαν επί μακρόν ότι το ζήτημα της ευτυχίας ήταν κεντρικό θέμα της επιστήμης τους. Ο homo economicus, όπως τον περιγράφουν τα εγχειρίδια της οικονομίας, είναι κάποιος που προσπαθεί να μεγιστοποιήσει την ευημερία του, κάνοντας τον αυστηρό υπολογισμό των απολαύσεών του και των βασάνων του. Τον 18ο αιώνα, ο Τζέρεμι Μπένθαμ επινοεί τον «ωφελιμισμό», εκείνη τη θεωρία σύμφωνα με την οποία κάθε κοινωνία οφείλει να αναζητάει τη μεγαλύτερη ποσότητα ωφελιμότητας για τα μέλη της. Αλλά μόνον εδώ και καμιά τριακονταετία οι οικονομολόγοι κατανόησαν ότι η ωφελιμότητα, έτσι όπως την κατανοούσαν, δεν ήταν διόλου η ευτυχία. Προσφεύγοντας σε όλο και πιο ακριβείς αναλύσεις, ανακάλυψαν μετά από πολλές έρευνες ότι η ευημερία, η ευτυχία μένει στάσιμη ή υποχωρεί στις πλούσιες χώρες και ότι η συσσώρευση του πλούτου δεν έχει καμιά σχέση με τη στάθμη και την ποιότητα της ευτυχίας.
• Γιατί φαίνεται όλο και πιο δύσκολο να πετύχουμε την ευτυχία στις πλούσιες κοινωνίες μας;
- Οταν εμβαθύνουμε στις αιτίες αυτής της δυσαρμονίας ανάμεσα στον καπιταλισμό, που παράγει υλικό πλούτο, και την ευτυχία –η οποία μένει στάσιμη ή υποχωρεί– ανακαλύπτουμε δυο προβληματικές διαστάσεις. Η πρώτη είναι το ότι ο homo sapiens έχει μιαν απίστευτη ικανότητα προσαρμογής. Οποια και αν είναι τα κέρδη που πετυχαίνει, ο άνθρωπος συνηθίζει πολύ γρήγορα σε αυτά και η ευτυχία παραμένει ανεύρετη. Αυτή η διαπίστωση είναι απλή και πολύ γνωστή. Αυτό που, αντίθετα, είναι λιγότερο γνωστό είναι το ότι ο άνθρωπος φαίνεται ολικά ανίκανος να προβλέψει αυτήν την προσαρμογή. Αν σας πω «Σου διπλασιάζω το μισθό σου, αλλά να ξέρεις πως δεν θα γίνεις πιο ευτυχισμένος», εσείς δεν θα μπορείτε να πιστέψετε ότι θα συνηθίσετε σε αυτό και ότι τελικά θα επανέλθετε στο ίδιο επίπεδο που ήσασταν πριν. Αυτή είναι η πρώτη διάσταση. Η δεύτερη είναι το ότι είμαστε πάντα ευτυχισμένοι ή δυστυχισμένοι σε σχέση με τους άλλους. Συγκρίνουμε αδιάκοπα τον εαυτό μας με μιαν ομάδα ανθρώπων. Και καθώς όλοι κάνουμε τα ίδια πράγματα, υπάρχει μια έλλειψη συντονισμού, με αποτέλεσμα όλος ο κόσμος να λαχανιάζει ταυτόχρονα στον ίδιο αγώνα δρόμου για την αναζήτηση της ευτυχίας.
• Εσείς συνδέετε άμεσα τη δυσκολία μας να γίνουμε ευτυχισμένοι με τη λογική του ανταγωνισμού, που διαπερνάει ήδη σχεδόν όλα τα πεδία της κοινωνικής ζωής…
- Εδώ και τριάντα χρόνια, η οικονομία καταλαμβάνει όλο και μεγαλύτερη θέση σε πολλαπλά πεδία. Η μανία των αξιολογήσεων (των σχολείων, των νοσοκομείων κ.λπ.) εγκαθίσταται παντού. Ο ανταγωνισμός γίνεται πολύ πιο σκληρός ακόμη και στην οικογενειακή ζωή. Οι έρευνες καταδεικνύουν ότι σε όλες τις χώρες οι απολύσεις και τα διαζύγια, που είναι τα δυο πιο οδυνηρά γεγονότα της ζωής των ενηλίκων, έχουν γίνει πολύ συχνά. Δεν πρέπει επομένως να απορούμε που η ευτυχία παραμένει στάσιμη. Στον κόσμο της εργασίας οι σχέσεις έχουν γίνει πολύ πιο τεταμένες. Ενα νέο πνεύμα του καπιταλισμού έχει ναρκοθετήσει την ισορροπία που θα μπορούσε να υπάρχει ανάμεσα στη μέριμνα για επιμελή εργασία και τον σεβασμό των συναδέλφων από τη μια μεριά και την πίεση των αγορών από την άλλη.
• Με ποιον τρόπο η ρήξη αυτής της εύθραυστης ισορροπίας απορρύθμισε τις σχέσεις μεταξύ των ατόμων;
- Ας πάρουμε ένα παράδειγμα, που το αναλύει η Maya Beauvallet. Σε έναν παιδικό σταθμό στο Ισραήλ, ο διευθυντής θέλησε να αντιμετωπίσει τις διαρκείς καθυστερήσεις των γονέων που έρχονταν να παραλάβουν τα παιδιά τους. Αποφάσισε λοιπόν να επιβάλει ένα πρόστιμο: οι γονείς θα πλήρωναν δέκα δολάρια για κάθε ώρα καθυστέρησης. Το αποτέλεσμα δεν άργησε να φανεί. Από την επομένη, προς μεγάλη έκπληξη του διευθυντή, οι γονείς που καθυστερούσαν ήταν τριπλάσιοι! Η εξήγηση είναι απλή: πριν από την επιβολή του προστίμου, οι γονείς προσπαθούσαν να είναι στην ώρα τους στο όνομα μιας ηθικής επιταγής – να μην κάνουν τα παιδιά τους να ντρέπονται, να μην ενοχλούν τους δασκάλους… Από τη στιγμή που τους επιβλήθηκε μια ποινή, άλλαξαν αμέσως την κλίμακα αξιών με την οποία αξιολογούσαν τις πράξεις τους: ο υπολογισμός που έκαναν πλέον ήταν ότι δέκα δολάρια είναι η αμοιβή μιας μπέιμπι-σίτερ. Ενα οικονομικό κίνητρο δεν μπορεί να προστεθεί σε ένα ηθικό κίνητρο. Οταν απευθύνεσαι στους ανθρώπους επικαλούμενος μόνον τη λογική του προσωπικού συμφέροντος, θα σου απαντήσουν με βάση τη λογική του προσωπικού συμφέροντος. Το κεντρικό παράδοξο της οικονομικής ανάλυσης είναι το ότι οι οικονομολόγοι τείνουν να παραγνωρίζουν αυτήν την ηθική μέριμνα στα μοντέλα τους. Και όταν εφαρμόζουν τα μοντέλα τους για να κυβερνήσουν τον κόσμο, καταλήγουν να εξαφανίζουν αυτήν την ηθική μέριμνα!
• Ποιαν επίπτωση έχει αυτό το πρωτείο του ατομικού συμφέροντος και του ανταγωνισμού στην εξέλιξη των επιχειρήσεων;
- Μετά τη χρηματοπιστωτική επανάσταση της δεκαετίας του 1980, μια αποφασιστική ρήξη προκλήθηκε δημιουργώντας στον κόσμο της εργασίας νέα δεινά. Τον βιομηχανικό καπιταλισμό, που βασιζόταν σε μια σιωπηρή συνεργασία κεφαλαίου και εργασίας, τον διαδέχθηκε ένας χρηματοπιστωτικός καπιταλισμός, απαλλαγμένος από τους κανόνες της «κοινωνικής οικονομίας της αγοράς» που ίσχυαν μεταπολεμικά. Ετσι, η εξειδίκευση των επιχειρήσεων, η προσφυγή στην υπεργολαβία, στη μετεγκατάσταση ή ακόμη και στην προσωρινή λειτουργία αναπτύχθηκαν με μόνο στόχο, όχι την αποτελεσματικότητα με την τεχνική έννοια του όρου, αλλά το κέρδος. Οταν η αξία της εργασίας καταβαραθρώνεται έτσι, όταν δηλαδή υποσκάπτεται η επιθυμία του εργαζόμενου να εργαστεί, χρειάζεται να αυξηθούν τα οικονομικά κίνητρα προκειμένου να βρεθούν άνθρωποι που θα εργαστούν με ζήλο ή πρέπει να γίνουν πιο σκληρές οι ποινές αν δεν το κάνουν. Αυτή είναι μια από τις αιτίες της αύξησης των ανισοτήτων, ιδίως στις Ηνωμένες Πολιτείες. Δημιουργήθηκε ένας διαχωρισμός μεταξύ των διευθυντικών στελεχών και των μισθωτών. Οσο περισσότερο μειώνονται οι μισθοί των μισθωτών τόσο αυξάνονται οι ανταμοιβές των στελεχών, ενώ αυτή η σχέση λειτουργούσε προς την αντίστροφη κατεύθυνση στο παρελθόν. Το συμβόλαιο εμπιστοσύνης έχει παραβιαστεί. […]
• Υπάρχουν ιστορικά προηγούμενα μιας τόσο οξείας κρίσης όσο η σημερινή;
- Μια περίοδος της Ιστορίας μοιάζει πολύ με αυτήν που ζούμε και είναι η ρωμαϊκή κοινωνία του 3ου αιώνα, μεταξύ της βασιλείας του Μάρκου Αυρήλιου και εκείνης του Διοκλητιανού. Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία θα αλλάξει χαρακτήρα στη διάρκεια εκείνης της περιόδου. Τότε αρχίζει μια διάβρωση του ρωμαϊκού δημόσιου πνεύματος. Οι πλούσιοι επιδεικνύουν τα πλούτη τους, οι ισχυροί αρχίζουν να κατασκευάζουν πολυτελείς ιδιωτικές κατοικίες αντί για ναούς αφιερωμένους στους θεούς… Μια αποχαλίνωση του ανταγωνισμού μεταξύ των ελίτ συντελείται, ενώ είναι σε κρίση τα δημόσια οικονομικά. Αναζητώντας μιαν ηθική λύση στη διάλυση του δημόσιου πνεύματός της, η Ρώμη θα ανακαλύψει και θα υιοθετήσει μια νέα θρησκεία, τον χριστιανισμό. Μια παρόμοια ανάγκη για ηθικές και πνευματικές λύσεις παρατηρούμε και σήμερα
Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2013
Kάλεσμα συλλόγων και φορέων της Καστοριάς σε διαμαρτυρία την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013, 13:00 έξω από το Διοικητήριο του Νοσοκομείου Καστοριάς, για την λειτουργία της παιδιατρικής κλινικής.
ΚΑΛΕΣΜΑ για ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ
την Παρασκευή 13/12/2013 έξω από το διοικητήριο του
Νοσοκομείου μας στη 1μ.μ.
Η παιδιατρική κλινική του νοσοκομείου μας
υπολειτουργεί.
Όπως έχετε πολλοί από σας διαπιστώσει, μετά τις 3μ.μ. καθώς και στις γιορτές και στα
σαββατοκύριακα η κλινική παραμένει κλειστή και τα παιδιά μας μεταφέρονται
σε Γρεβενά, Κοζάνη, Θες/νίκη .
Απαιτούμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ
την
κανονική λειτουργία της παιδιατρικής ειδικά , αλλά και του νοσοκομείου μας γενικότερα.
Ο καιρός ήδη άρχισε να αγριεύει. Ο χειμώνας στα μέρη μας είναι βαρύς και
δύσκολος. Βρέφη, νεογέννητα, μικρά παιδιά αναγκάζονται να μεταφέρονται αλλού,
με ένα τεράστιο ψυχικό αλλά και οικονομικό κόστος!
Πριν
είναι πολύ αργά, διεκδικούμε αυτά που μας ανήκουν τόσο ως πολίτες που
πληρώνουμε δυσανάλογους φόρους, όσο και
ως άνθρωποι με δικαιώματα, ευαισθητοποιημένοι και αλληλέγγυοι σε κοινωνικά προβλήματα.
Ο
ακριτικός και ορεινός νομός μας δέχτηκε και
ανέχτηκε πολλά!!!
Όμως
κάποια πράγματα είναι αδιαπραγμάτευτα. Δεν θα δεχτούμε άλλες εκπτώσεις στην
ΥΓΕΙΑ και την ΠΑΙΔΕΙΑ του τόπου και των παιδιών μας.
Είναι
το μέλλον μας, τα όνειρα μας, η ελπίδα μας .
Δε
θα τους αφήσουμε να τα καταστρέψουν όλα!!!!
Φορείς που συμμετέχουν:
·
Ι.Μ.
ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΕΝΩΣΗ
ΓΟΝΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΕΝΩΣΗ
ΓΟΝΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΟΡΕΣΤΙΔΟΣ
·
ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΓΟΝΕΩΝ/ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΝΕΣΤΟΡΙΟΥ
·
ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΓΟΝΕΩΝ/ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΝΕΣΤΟΡΙΟΥ
·
ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΓΟΝΕΩΝ/ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ » »
ΔΙΠΟΤΑΜΙΑΣ
·
ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΤΡΙΤΕΚΩΝ Ν. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ Ν. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Ν. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΕΝΩΣΗ
ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ Δ.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
·
ΕΝΩΣΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΗΛΩΝ Ν.ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΕΝΩΣΗ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΦΥΛΑΚΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ Ν.ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΕΝΩΣΗ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ Ν.ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΓΟΥΝΕΡΓΑΤΩΝ
·
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ Ν. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Δ. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ
ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΕΛΜΕ
ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
·
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2013
Ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Καστοριάς για το περιστατικό στο 2ο Γυμνάσιο Άργους Ορεστικού
ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Π.Ε. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
|
Ημ/νία: 10-12-2013
|
|
|
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Ως εκπαιδευτική κοινότητα της Π.Ε. Καστοριάς λαμβάνοντας
αφορμή από το περιστατικό που συνέβη ανάμεσα σε μαθητές του 2ου
Γυμνασίου Άργους Ορεστικού θέλουμε να εκφράσουμε τα εξής:
·
δυστυχώς δεν μας εκπλήσσουν τέτοιου είδους περιστατικά μεταξύ των
μαθητών, τα οποία μάς προκαλούν ανησυχία και προβληματισμό. Για τον λόγο αυτό
είμαστε σε διαρκή εγρήγορση, ώστε κάθε φορά αυτά να αντιμετωπίζονται άμεσα και
με έντονο το αίσθημα της παιδαγωγικής ευθύνης. Αυτό όμως δεν μας εμποδίζει να
αναγνωρίζουμε τις τεράστιες ευθύνες όλων εκείνων που υποβαθμίζουν ακάθεκτοι
τόσο το δημόσιο σχολείο, και συνεπώς τον ρόλο του ως βαθμίδα κοινωνικοποίησης,
όσο και την ίδια τη ζωή των μαθητών και των οικογενειών τους. Η αυξανόμενη βία
της ανεργίας, της ανέχειας, της κυβερνητικής αναλγησίας, του άδηλου μέλλοντος
των νέων παιδιών υποθάλπει συνθήκες ακοινωνησίας και ενστικτώδους ατομικισμού.
Τα χαρακτηριστικά αυτά νομοτελειακά διέπουν και την κοινωνία του σχολείου και
κάθε υποτιθέμενη έκπληξη μόνον υποκρισία αποκαλύπτει.
·
όταν στα παραπάνω προστίθεται η δημοσιογραφία που κινείται μακράν της
δεοντολογικής ευπρέπειας και συνέπειας, τότε τα πράγματα χειροτερεύουν.
Θεωρούμε ότι κάποιοι δημοσιολογούντες αντί να συμπαραστέκονται και να
αναδεικνύουν τον πολύμορφο αγώνα των βαλλόμενων εκπαιδευτικών, ώστε να
αντιμετωπίζονται κατά δύναμιν οι πολύπτυχες συνέπειες της άδικης κρίσης,
επιλέγουν τη φρενίτιδα μιας πληροφόρησης εντυπώσεων και μόνο. Φαίνεται πια να
μην ενδιαφέρει η διασταύρωση των πηγών και η αντικειμενικότητα αλλά
αποκλειστικά η προώθηση μιας ανεξέλεγκτης σκανδαλοθηρίας. Η απρέπεια δε
ολοκληρώνεται και από υποδείξεις ηθικού σωφρονισμού προς τους μάχιμους
εκπαιδευτικούς, που ασκούν επάξια το λειτούργημά τους υπό τις αντιξοότερες
συνθήκες των τελευταίων δεκαετιών.
·
μοναδικό μας όραμα και ανταμοιβή είναι το σχολείο που αποτελεί μικρή
όαση αλληλεγγύης, ανθρωπιάς και αλληλοκατανόησης. Στον πόθο μας αυτόν, που
είναι αγώνας καθημερινός, θέλουμε την κοινωνία συμπαραστάτη και αρωγό και όχι
παθητικό καθοδηγούμενο ιδιοτελών καταστροφολόγων.
Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Καστοριάς
Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013
H χαρά ως εκπαιδευτικό αίτημα. Του Βασίλη Συμεωνίδη
Πάω πίσω στον χρόνο της εκπαιδευτικής πολιτικής αυτής της κυβέρνησης για να ξεκινήσω τις σκέψεις μου από λεπτομέρειες. Μέσα στα πολλά που εξαγγέλθηκαν από υπουργικά χείλη είναι και σχεδιασμοί για κινητά εργαστήρια πληροφορικής. Πρόκειται για κονδύλιο περίπου 15-19 εκατομμύριων ευρώ (ανάλογα με το δημοσίευμα) την τύχη του οποίου δεν ξέρω, αν και πέρασε ένας χρόνος από τον δημοσιογραφικό θόρυβο που προκάλεσαν εγκύκλιοι και δηλώσεις.
To πιο ενδιαφέρον που είχε ειπωθεί τότε για να δικαιολογηθεί η επιλογή φορητών υπολογιστών/ εργαστηρίων ήταν ότι «δίνει τη δυνατότητα να μετακινείται εξοπλισμός στη σχολή αίθουσα, σε διαφορετικές τάξεις, για οιοδήποτε μάθημα, αντί να μετακινούνται οι μαθητές στο εργαστήριο πληροφορικής». Αυτό παρατίθεται πρώτο «διότι»/εξήγηση σε έγγραφο που διαβίβασε το Υπουργείο στη Βουλή.
Το ζήτημα δεν είναι μόνο ότι επανήρθαμε από τους διαδραστικούς πίνακες της Διαμαντοπούλου στα λαπτόπ του Σπηλιωτόπουλου, ούτε ότι πρόκειται για εργαλειακή αντίληψη των Νέων Τεχνολογιών. Το ζήτημα είναι ότι βλέπουν με εργαλειακή αντίληψη όλη την εκπαίδευση και πράττουν αναλόγως. Έτσι, ο θόρυβος για τα κινητά εργαστήρια σκεπάστηκε από κραυγές θυσιασμένων μαθητών και εκπαιδευτικών.
Το ζήτημα δεν είναι μόνο ότι επανήρθαμε από τους διαδραστικούς πίνακες της Διαμαντοπούλου στα λαπτόπ του Σπηλιωτόπουλου, ούτε ότι πρόκειται για εργαλειακή αντίληψη των Νέων Τεχνολογιών. Το ζήτημα είναι ότι βλέπουν με εργαλειακή αντίληψη όλη την εκπαίδευση και πράττουν αναλόγως. Έτσι, ο θόρυβος για τα κινητά εργαστήρια σκεπάστηκε από κραυγές θυσιασμένων μαθητών και εκπαιδευτικών.
Για όσους μένουν στις σχολικές αίθουσες ο χώρος στένεψε. Μετρήθηκε πόσοι μαθητές μπορεί να χωρέσουν σε κάθε αίθουσα. «Η προσθήκη της νέας στήλης στο σύστημα έγινε με σκοπό την συγκεντρωτική ενημέρωση για ένα επιπλέον στοιχείο των σχολικών μονάδων, στη συγκεκριμένη περίπτωση τη μέγιστη χωρητικότητα των μαθητών ανά τάξη, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΟΣΚ, προκειμένου να ελεγχθεί η ορθή ή μη κατανομή των μαθητών». Όσα συμφραζόμενα τριγυρίζουν τη συγκεκριμένη φράση «μέγιστη χωρητικότητα των μαθητών ανά τάξη» δεν μπορούν να κρύψουν την πραγματικότητα. Η μέτρηση της χωρητικότητας των σχολικών αιθουσών έδειξε ότι μπορούν να μπουν και άλλοι μαθητές μέσα, αρκεί να μην κινούνται… Το ζήτημα είναι αν χρειάζεται να αναπνέουν…
Τη λογική της καθήλωσης, λοιπόν, συναντάμε. Της σωματικής καθήλωσης για να οργανωθεί «μια καινούρια οικονομία του χρόνου μαθητείας…, να λειτουργεί ο σχολικός χώρος σαν μια μηχανή μάθησης, αλλά και επιτήρησης, ιεράρχησης, ανταμοιβής». «Το ζητούμενο είναι η εδώ οργάνωση του πολλαπλού, η απόκτηση ενός μέσου για την επισκόπησή του και για την εξουσίασή του· το ζητούμενο είναι η επιβολή σ’ αυτό μιας ‘τάξης’ (Φουκώ, Επιτήρηση και τιμωρία, η γέννηση της φυλακής, Κέδρος 2008, σ. 195, 197).
Σ’ ένα σχολείο που συνθλίβει τη ζωντάνια, που νεκρώνει τη δημιουργικότητα, που απαιτεί χωρίς να προσφέρει (ακόμα και με όρους αγοράς), που ακινητοποιεί τους νέους ασκώντας ελέγχους, καλλιεργώντας ενοχές και τύψεις, δεν μπορεί παρά να έχουμε εκρήξεις. Είτε με τη μορφή αυξημένης παραβατικότητας είτε ως κραυγή «θέλουμε ν’ αναπνεύσουμε!». Και τότε δειλοί μοιραίοι και άβουλοι, πάλι το ίδιο θα πούμε: «μα, δεν έχουν αιτήματα».
Όσοι αντιδρούμε στις αλλαγές που επιβάλλονται με άλλοθι την κρίση και τους τροϊκανούς δεχόμαστε συχνά την κριτική ότι υπερασπιζόμαστε το παλιό και το ξεπερασμένο. Όμως, αν δούμε καθαρά τα πράγματα τότε φαίνεται ότι η λύση που απορρίπτουμε οδηγεί στο σχολείο της αμάθειας και της επιβίωσης. Η λύση που απορρίπτουμε οδηγεί στην μόρφωση που αγοράζεται και παύει να είναι δημόσιο αγαθό για την κοινωνία που την έχει ανάγκη· στους μαθητές που δεν μαθαίνουν αλλά γίνονται πελάτες και αγοράζουν συσκευασμένες οδηγίες χρήσης· στους εκπαιδευτικούς που παύουν να είναι δάσκαλοι και γίνονται ανεύθυνοι πωλητές (ξεχνώντας ότι υπήρξαν και πολίτες). Οδηγεί στο σχολείο της ολοένα και μεγαλύτερης λύπης, στο σχολείο της νεοφιλελεύθερης κόλασης.
Τη λογική της καθήλωσης, λοιπόν, συναντάμε. Της σωματικής καθήλωσης για να οργανωθεί «μια καινούρια οικονομία του χρόνου μαθητείας…, να λειτουργεί ο σχολικός χώρος σαν μια μηχανή μάθησης, αλλά και επιτήρησης, ιεράρχησης, ανταμοιβής». «Το ζητούμενο είναι η εδώ οργάνωση του πολλαπλού, η απόκτηση ενός μέσου για την επισκόπησή του και για την εξουσίασή του· το ζητούμενο είναι η επιβολή σ’ αυτό μιας ‘τάξης’ (Φουκώ, Επιτήρηση και τιμωρία, η γέννηση της φυλακής, Κέδρος 2008, σ. 195, 197).
Σ’ ένα σχολείο που συνθλίβει τη ζωντάνια, που νεκρώνει τη δημιουργικότητα, που απαιτεί χωρίς να προσφέρει (ακόμα και με όρους αγοράς), που ακινητοποιεί τους νέους ασκώντας ελέγχους, καλλιεργώντας ενοχές και τύψεις, δεν μπορεί παρά να έχουμε εκρήξεις. Είτε με τη μορφή αυξημένης παραβατικότητας είτε ως κραυγή «θέλουμε ν’ αναπνεύσουμε!». Και τότε δειλοί μοιραίοι και άβουλοι, πάλι το ίδιο θα πούμε: «μα, δεν έχουν αιτήματα».
Όσοι αντιδρούμε στις αλλαγές που επιβάλλονται με άλλοθι την κρίση και τους τροϊκανούς δεχόμαστε συχνά την κριτική ότι υπερασπιζόμαστε το παλιό και το ξεπερασμένο. Όμως, αν δούμε καθαρά τα πράγματα τότε φαίνεται ότι η λύση που απορρίπτουμε οδηγεί στο σχολείο της αμάθειας και της επιβίωσης. Η λύση που απορρίπτουμε οδηγεί στην μόρφωση που αγοράζεται και παύει να είναι δημόσιο αγαθό για την κοινωνία που την έχει ανάγκη· στους μαθητές που δεν μαθαίνουν αλλά γίνονται πελάτες και αγοράζουν συσκευασμένες οδηγίες χρήσης· στους εκπαιδευτικούς που παύουν να είναι δάσκαλοι και γίνονται ανεύθυνοι πωλητές (ξεχνώντας ότι υπήρξαν και πολίτες). Οδηγεί στο σχολείο της ολοένα και μεγαλύτερης λύπης, στο σχολείο της νεοφιλελεύθερης κόλασης.
Αυτό που ζητάμε δεν είναι το σχολείο της λύπης, ούτε της θλίψης, είναι το σχολείο της χαράς, δηλαδή το σχολείο της γνώσης και της ζωής, της παιδείας ως κοινωνικού αγαθού για όλους, το σχολείο με τους ελεύθερους ανθρώπους που γίνονται υπεύθυνοι πολίτες. Αυτή τη συζήτηση πρέπει ν’ ανοίξουμε.
Πηγή: http://tvxs.gr/news/paideia/h-xara-os-ekpaideytiko-aitima-toy-basili-symeonidi
Πηγή: http://tvxs.gr/news/paideia/h-xara-os-ekpaideytiko-aitima-toy-basili-symeonidi
ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΣΦΥΚΤΙΚΟ, ΑΥΤΑΡΧΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Ο.Λ.Μ.Ε.
Ερμού & Κορνάρου 2
ΤΗΛ: 210 32 30 073 – 32 21
255
FAX: 210 32 27 382
e-mail: olme@otenet.gr Αθήνα, 9/12/2013
ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΣΦΥΚΤΙΚΟ, ΑΥΤΑΡΧΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Το ασφυκτικό,
αυταρχικό πλαίσιο λειτουργίας της εκπαίδευσης, που έχει επιβάλλει η Κυβέρνηση
(πειθαρχικό δίκαιο, αξιολόγηση, παρουσιολόγιο, καθηκοντολόγιο και άλλα),
εμπλουτίζεται με ένα καινούργιο «εργαλείο». Πρόκειται για το Πληροφοριακό
Σύστημα Σχολικών Μονάδων και Διοικητικών Δομών «My School». Στο πλαίσιο αυτό το myschool,
ενοποιεί μια σειρά βάσεων δεδομένων όπως το e-survey (αριθμός μαθητών / τμήμα,
ωράρια εκπαιδευτικών – αναθέσεις μαθημάτων– συμπληρώσεις ωραρίων κλπ) και τη
βάση δεδομένων ΝΕΣΤΩΡ / ΕΠΑΦΟΣ (στοιχεία μαθητών, αποτελέσματα φοίτησης κλπ).
Επιπλέον, η συμπλήρωση και νέων στοιχείων, ακόμη και κάποιων που ενδεχομένως θα
παραβιάζουν προσωπικά δεδομένα, καθίστανται υποχρεωτική (ΑΜΚΑ μαθητών).
Το my school είναι επεκτάσιμο με νέες
εφαρμογές και στοιχεία που αφορούν το φάκελο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, την
εξωτερική αξιολόγηση και την αυτοαξιολόγηση. Στην επόμενη φάση θα ζητείται η
καθημερινή ενημέρωσή του σχετικά με την παρουσία των εκπαιδευτικών, των
μαθητών, τις απουσίες μαθητών, τις άδειες εκπαιδευτικών, τη συμμετοχή σε
απεργίες, τις ποινές μαθητών και γενικότερα για κάθε ζήτημα της σχολικής ζωής.
Τα στοιχεία αυτά θα διατηρούνται ηλεκτρονικά και θα συνοδεύουν τους
καταγραφόμενους σε όλη τους την σχολική ή εργασιακή ζωή, με κίνδυνο κακής
χρήσης ή και δημοσιοποίησης όπως έδειξε και το πρόσφατο παράδειγμα
δημοσιοποίησης προσωπικών στοιχείων των εκπαιδευτικών που τέθηκαν σε
διαθεσιμότητα. Με βάση τα στοιχεία αυτά, αφού καταγραφούν και κατηγοριοποιηθούν
οι σχολικές μονάδες και το έμψυχο υλικό τους (μαθητές και εκπαιδευτικοί), θα
«νομιμοποιηθούν» οι συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολικών μονάδων, η μείωση του
εκπαιδευτικού προσωπικού, η περικοπή των δαπανών, η ανατροπή των εργασιακών
σχέσεων, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στον προϋπολογισμό 2014, το myschool είναι ένα
«σύστημα διοίκησης, διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, δημοσιονομικής
διαχείρισης όλων των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας».
Με την εφαρμογή του προγράμματος αυτού ανακινούνται σοβαρά
ζητήματα νομικής φύσης όπως η καταγραφή προσωπικών δεδομένων, η ασφάλεια των
στοιχείων κ.λπ. και αποσκοπεί σε αυστηρότερη επιτήρηση, σκληρή προσαρμογή της
εκπαιδευτικής διαδικασίας στις απαιτήσεις της αγοράς και των επιχειρήσεων, στην
υποταγή και την τρομοκράτηση εκπαιδευτικών – μαθητών – γονέων.
Επιπλέον, αυξάνεται ο όγκος της γραφειοκρατικής δουλειάς
στα σχολεία, σε βάρος της εκπαιδευτικής
– παιδαγωγικής, αφού θα πέσει στους ώμους εκπαιδευτικών και διευθυντών.
Ειδικότερα, αποστερείται από τον Σύλλογο Διδασκόντων και τη
σχολική κοινότητα, η δυνατότητα να αντιμετωπίζονται τα καθημερινά προβλήματα που
προκύπτουν σε κάθε σχολείο (π.χ. απουσίες) με παιδαγωγικά κριτήρια και γνώμονα
το καλό των μαθητών, και μεταβιβάζεται σε απρόσωπους «τεχνικούς της εξουσίας» η
εφαρμογή της καταστροφικής πολιτικής της κυβέρνησης – ΕΕ – ΔΝΤ.
Οι εκπαιδευτικοί, στρατευμένοι στον αγώνα για ένα σχολείο
που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τα όνειρα των μαθητών μας και των
οικογενειών τους, θα δώσουμε τη μάχη, μαζί με τους μαθητές και τους γονείς
τους, για να ανατραπούν και να ακυρωθούν στην πράξη, με συλλογικές διαδικασίες
και αποφάσεις, και αυτά τα μέτρα όπως και η πολιτική της κυβέρνησης – ΕΕ – ΔΝΤ.