Pages

Κυριακή 10 Μαΐου 2020

Ο “Ευεργέτης” του Ζαμιάτιν, ο “Μεγάλος Αδελφός” του Όργουελ και η Ν. Κεραμέως του νεοφιλελευθερισμού. Ποια δυστοπία διαλέγεις;


Ο εκτροχιασμός της κυβέρνησης από τις δημοκρατικές ράγες, έστω αυτής της κατ' επίφαση δημοκρατίας μας, οδηγεί σε επικίνδυνες ατραπούς. Αρχικά η κυβέρνηση παρέσυρε τους εκπαιδευτικούς στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση στηριζόμενη στο φιλότιμο και τη διάθεση τους να στηρίζουν τους μαθητές τους χωρίς νομικό πλαίσιο και τεκμηρίωση, αναλυτικά προγράμματα, μαθησιακό υλικό κ.ά. Ακολούθησε η κατάθεση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου εν μέσω πανδημίας και τώρα φέρνει τροπολογία για την μετάδοση του μαθήματος από την σχολική τάξη σε πραγματικό χρόνο. Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις ειδικές συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία, για να περάσει όλες τις αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις της νεοφιλελεύθερης πολιτικής της. Προσπαθεί να εγκαταστήσει ένα ασφυκτικό πλαίσιο ελέγχου και επιτήρησης στην εκπαιδευτική κοινότητα και να δημιουργήσει ένα σκληρό - ανταγωνιστικό σχολείο της αγοράς, των διακρίσεων και της κατασκευασμένης αριστείας.
Η ύπαρξη κάμερας στη σχολική τάξη, πέρα από ξεκάθαρη παραβίαση των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών, είναι και μία ευθεία επίθεση στην παιδαγωγική ελευθερία της τάξης.

Ποιος θα προστατέψει τον μαθητή, όταν η κουταμάρα – ανοησία που θα πει ή θα κάνει θα δώσει την ευκαιρία για σχολικό εκφοβισμό (λεκτικό ή/και σωματικό), όταν η αφηρημάδα του θα αποτελέσει αντικείμενο κακόβουλου σχολιασμού; Ποιος θα προστατέψει τον μαθητή όταν θα γκρινιάξει, θα εκφραστεί στα όρια της ευπρέπειας, θα ονειροπολήσει, θα δεχθεί μία παρατήρηση από τον εκπαιδευτικό; Ποιος θα προστατέψει τον μαθητή από όλους τους αυτόκλητους παρατηρητές της κλειδαρότρυπας από το να είναι απλώς παιδί;
Ποιος θα προστατέψει τον εκπαιδευτικό όταν ένα αποτυχημένο αστείο, το ντύσιμο του, ο τρόπος ομιλίας του θα γίνει γίνει αντικείμενο σαρκασμού και ευτελισμού; Ποιος θα προστατέψει τον εκπαιδευτικό όταν το μάθημα οδηγηθεί σε άλλα μονοπάτια (συζήτηση) με αφορμή ένα τυχαίο γεγονός, όταν παρατηρήσει – μαλώσει τον μαθητή, όταν σε μία ενστικτώδη απάντηση οδηγηθεί σε λάθος, όταν αντί για μάθημα ακούει τα όνειρα και τις ανησυχίες των μαθητών του; Ποιος θα προστατέψει τον εκπαιδευτικό από όλους τους πρόθυμους να ασκήσουν κριτική, οι οποίοι όμως δεν έχουν καμία σχέση με τη σχολική πραγματικότητα;
Η σχολική τάξη, ακόμα και μέσα σε αυτές τις αποστειρωμένες συνθήκες που έχει επιφέρει η πανδημία, είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Οι εκπαιδευτικοί με τους μαθητές τους έχουν γελάσει, έχουν κλάψει, έχουν τραγουδήσει, έχουν διαφωνήσει, έχουν ονειρευτεί, έχουν τσακωθεί, έχουν ζήσει μοναδικές στιγμές και πάντα με αλληλοσεβασμό και αγάπη. Η μετάδοση/καταγραφή του μαθήματος απλώς θα σκοτώσει τη μοναδική ομορφιά της σχολικής τάξης, αφού κανείς δεν θα λειτουργεί αυθεντικά.
Σε μία άλλη ανάγνωση, η αναμετάδοση/καταγραφή του μαθήματος είναι δεδομένο ότι θα χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και της σχολικής μονάδας (υπήρχε στο πλαίσιο παλαιότερου μοντέλου αξιολόγησης) αλλά και ως μέσο κάλυψης των αναγκών σε εκπαιδευτικούς (έχει επίσης γίνει προσπάθεια από την παρούσα κυβέρνηση).
Τέλος, και όσον αφορά σε πρώιμους και όψιμους υποστηρικτές των κυβερνητικών επιλογών στην εκπαίδευση (και όχι μόνο), σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, που για άλλη μία φορά βρίσκουν την ευκαιρία να συκοφαντήσουν και να κατηγορήσουν τον κλάδο των εκπαιδευτικών, θα συνιστούσαμε ο καθένας από το μετερίζι του να κάνει αυτό που οφείλει για την στήριξη και ενίσχυση του δημόσιου σχολείου, του δημόσιου συστήματος υγείας και όλων των κοινωνικών δομών∙ γιατί όπως αποδείχθηκε περίτρανα, είναι τα μόνα που μπορούν να δώσουν απάντηση σε κάθε είδους κρίση (οικονομική, πανδημία κ.ά.)
Καλούμε την κυβέρνηση να ακυρώσει την τροπολογία για αναμετάδοση του μαθήματος σε πραγματικό χρόνο αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη μορφή.
Καλούμε την κυβέρνηση να αποσύρει το αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο που έφερε προς διαβούλευση και ψήφιση εν μέσω πανδημίας.
Καλούμε τους συναδέλφους να μην προχωρήσουν σε καμία αναμετάδοση/καταγραφή του μαθήματος μέσα στη σχολική τάξη με κανέναν τρόπο. Να μην υλοποιήσουν την απόφαση που θεσμοθετήθηκε με την ψήφιση της τροπολογίας. Δεν διαπραγματευόμαστε την παιδαγωγική ελευθερία στην τάξη και τη δημοκρατία στους συλλόγους διδασκόντων. Η Ο.Λ.Μ.Ε. και η Ε.Λ.Μ.Ε. Καστοριάς καλύπτουν πολιτικά, συνδικαλιστικά κάθε συνάδελφο, ο οποίος θα αντιμετωπίσει το παραμικρό πρόβλημα σχετικά με την μη υλοποίηση της τροπολογίας.
Καλούμε τους συναδέλφους, τους γονείς και τους μαθητές να υψώσουμε όλοι μαζί ένα τοίχος αντίστασης στην επίθεση που δέχεται το δημόσιο σχολείο.


1 σχόλιο:

  1. Δημιουργούνται ομάδες μαθητών διαφορετικών ταχυτήτων! Αυτοί που θα κοπιάζουν να κάθονται στα θρανία και αυτοί που στην ασφάλεια του καναπέ τους θα παρακολουθούν το μάθημα, σαν να βλέπουν τηλεόραση! Ας συνεχιστούν τα μαθήματα μέσω Η/Υ χωρίς ακροατήριο μέσα στη αίθουσα, εξάλλου πλησιάζουμε στο καλοκαίρι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή