Pages

Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2025

Ε.Λ.Μ.Ε. Καστοριάς: Καλή σχολική χρονιά! ή αλλιώς… Όλοι και όλες στους δρόμους


“… μα χθες μες την πορεία περνούσες γελαστός.”

          Η νέα σχολική χρονιά ξεκινάει όχι μόνο με τους χειρότερους οιωνούς αλλά και μέσα σε ένα δυστοπικό περιβάλλον, αποτέλεσμα της καταστροφικής πολιτικής και της καθεστωτικής αντίληψης, προσέγγισης και συμπεριφοράς της κυβέρνησης της Ν.Δ. Όταν μάλιστα αρχίζει να καταρρέει το αφήγημα του πολυδιαφημιζόμενου επιτελικού κράτους και να αποκαλύπτεται η πραγματική στόχευση της κυβέρνησης που δεν είναι άλλη από την υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και η ικανοποίηση των αναγκών και επιθυμιών των ιδιωτικών συμφερόντων και του κεφαλαίου δεν διστάζει να επιτεθεί με σφοδρότητα στους εκπαιδευτικούς με στοχοποιήσεις, απειλές και διώξεις.

Οι 9.893 διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών και ΕΕΠ & ΕΒΠ αποτελούν μόλις το 21,6% του συνόλου των προσλήψεων μόνιμων και αναπληρωτών (35.937) εκπαιδευτικών και ΕΒΠ & ΕΕΠ (45.830) για τη φετινή χρονιά ενώ υπολογίζεται ότι υπάρχουν ακόμα περίπου 15.000 εκπαιδευτικά κενά παρά τις προσπάθειες του Υπουργείου Παιδείας για περιορισμό των κενών με συγχωνεύσεις/συμπτύξεις τμημάτων (ολοήμερο & παράλληλη στήριξη κυρίως) και με την εφαρμογή της προσαύξησης του 10% στον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα. Ταυτόχρονα το Υπουργείο έχει επιδοθεί και σε μία επικοινωνιακή διαχείριση της αποτυχίας του προσπαθώντας για άλλη μία φορά να μεταθέσει τις ευθύνες του στους εκπαιδευτικούς και κυρίως στους/στις νεοδιόριστους/ες συναδέλφους και συναδέλφισσες, στοχοποιώντας ακόμη και τις νέες μητέρες εκπαιδευτικούς  που ζητούν την άδεια ανατροφής ή κύησης που δικαιούνται και στερούνταν ως αναπληρώτριες. Η κυβέρνηση και μόνο αυτή είναι υπεύθυνη για τις περισσότερες από 600.000 χαμένες διδακτικές ώρες λόγω της καθυστερημένης πρόσληψης των αναπληρωτών της Β φάσης και για τις περισσότερες από 300.000 διδακτικές ώρες που χάνονται κάθε εβδομάδα από τα εκπαιδευτικά κενά που συνεχίζουν να υπάρχουν.

Το ΥΠΑΙ.Θ.Α. μέσω των Διευθύνσεων Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης και σε αγαστή συνεργασία με τους Συντονιστές Εκπαίδευσης έχει εξαπολύσει ένα μπαράζ πειθαρχικών διώξεων σε όλη την επικράτεια προκειμένου να κάμψει την αντίσταση των εκπαιδευτικών που υπερασπίζονται το δημόσιο σχολείο. Εκατοντάδες διώξεις συναδέλφων που συμμετέχουν στην απεργία αποχή από την αξιολόγηση αλλά και διώξεις για συνδικαλιστική δράση, για έκφραση γνώμης, για διοργάνωση εκδήλωσης για την έμφυλη βία, για το περιεχόμενο θεατρικής παράστασης (εκτός σχολείου), για την δημόσια υπεράσπιση της απρόσκοπτης πρόσβασης μαθητή στην εκπαιδευτική διαδικασία και πολλές άλλες περιπτώσεις που απλώς επιβεβαιώνουν ότι Κυβέρνηση και Υπουργείο Παιδείας έχουν ως μόνο τρόπο για να περάσουν την απονομιμοποιημένη πολιτική τους τον αυταρχισμό και την καταστολή. Επιπλέον η Κυβέρνηση με την ψήφιση του νόμου για το νέο Πειθαρχικό Δίκαιο προσπαθεί να επιβάλει την σιωπή στους εργασιακούς χώρους και να καλλιεργήσει ένα κλίμα φόβου αφού θεσμοθετεί κατηγορίες όπως “κακόβουλη άσκηση κριτικής σε προϊστάμενη αρχή”, αυστηροποιεί ποινές, ενώ η “μη συμμετοχή” στην αξιολόγηση αποκτά τον χαρακτήρα “ιδιώνυμου”. Η σύνθεση δε των πειθαρχικών συμβουλίων δεν θα έχει εκπροσώπους των εργαζόμενων, παρά μόνο νομικούς σύμβουλους του κράτους, με αποτέλεσμα να σε δικάζει ουσιαστικά αυτός που σε παραπέμπει στο πειθαρχικό συμβούλιο. Βέβαια η άποψη της κυβέρνησης περί δικαιοσύνης είναι γνωστή και δε διστάζει να ευτελίσει κάθε δημοκρατική και κοινοβουλευτική διαδικασία προκειμένου να αφήσει εκτός κάδρου και ελέγχου ημέτερους σε όλα τα σκάνδαλα και εγκλήματα των τελευταίων ετών.

Το καλοκαίρι του 2021 το Υπουργείο Παιδείας εισάγει στα σχολεία το πολλαπλό βιβλίο και προσδιορίζει τη χρήση του για το σχολικό έτος 2023-2024. Το τέλος του 2022, η εκτύπωση και παράδοση στους μαθητές των νέων βιβλίων που θα είναι βασισμένα στα νέα αναλυτικά προγράμματα μετατίθεται για το σχολικό έτος 2025-2026. Παρατάσεις προθεσμιών, αστοχίες, νέες παρατάσεις, ξαναμεταθέτουν την εκτύπωση των βιβλίων για το σχολικό έτος 2026-2027. Τέλος, πρόσφατα δημοσιεύματα μιλούν για νέα μετάθεση για το 2027 όσον αφορά την διανομή των νέων βιβλίων στους μαθητές. Το αποτέλεσμα είναι τα σχολικά εγχειρίδια που  χρησιμοποιούνται σήμερα στα δημόσια σχολεία να είναι ξεπερασμένα, χωρίς να έχουν ενσωματώσει καμία από τις παιδαγωγικές, επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις, να χαρακτηρίζονται από αναχρονισμούς και ανακολουθίες και τα περισσότερα από αυτά να έχουν συμπληρώσει ή να συμπληρώνουν 20 χρόνια ζωής στο δημόσιο σχολείο με κάποια από αυτά να βασίζονται σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών που χρονολογούνται στο μακρινό 1998. Χαρακτηριστικά είναι τα παρακάτω παραδείγματα: “Οι δεκαπέντε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελούν σήμερα έναν ενιαίο οικονομικό χώρο” από το βιβλίο “Αρχές Οικονομικής θεωρίας” της Γ Λυκείου ή οι περιοδικοί πίνακες στα βιβλία Χημείας όλων των τάξεων Γυμνασίου & Λυκείου που περιλαμβάνουν 112 χημικά στοιχεία ενώ από το 2016 αυτά είναι 118. Εκεί όμως που ίσως θα πρέπει να σταθούμε λίγο παραπάνω είναι στην ξαφνική εισαγωγή του μαθήματος των Οικονομικών στη Γ Γυμνασίου με μία διαδικασία που αποδεικνύει τον τρόπο που το Υπουργείο αντιμετωπίζει τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας. Αρχικά το μάθημα προοριζόταν για την Α Λυκείου κατέληξε όμως στην Γ Γυμνασίου αφού εκεί υπήρχε περιθώριο (εξάωρο) στο ωρολόγιο πρόγραμμα ενώ για την διδασκαλία του μαθήματος θα χρησιμοποιηθεί το βιβλίο της Α τάξης Λυκείου της Κύπρου. Χωρίς σχόλια παραθέτουμε απόσπασμα από το βιβλίο (σελ. 11):  “Τόσο οι φτωχοί όσο και οι πλούσιοι αντιμετωπίζουν στενότητα. Οικογένειες και με τους δύο γονείς άνεργους για μεγάλο χρονικό διάστημα, στερούνται βασικών αγαθών όπως τροφής, ρουχισμού, συνεχούς παροχής ηλεκρικού ρεύματος κ.λπ. διότι οι γονείς δεν έχουν τα απαιτούμενα χρήματα για να τα εξασφαλίσουν. Ακόμα, όμως και πολυεκατομμυριούχοι δεν μπορούν να ικανοποιήσουν όλες τους τις ανάγκες. Ο πολυεκατομμυριούχος ποδοσφαιριστής θέλει να περάσει το Σαββατοκύριακό του παίζοντας ποδόσφαιρο και γυρίζοντας διαφημιστικό φιλμάκι, αλλά δεν μπορεί να κάνει και τα δύο ταυτόχρονα.” Οφείλουμε όμως να εξάρουμε την ενέργεια του Υπουργείου να ενοποιήσει τα δύο βιβλία Χημείας (Α & Β τεύχος) προσανατολισμού της Γ Λυκείου γλιτώνοντας έτσι την εκτύπωση εις διπλούν 160 σελίδων ανά βιβλίο, δηλαδή την εκτύπωση περισσότερων από 5.500.000 σελίδων συνολικά που δινόταν διπλές στους μαθητές. Συγκεκριμένα, τα τελευταία έξι χρόνια στους μαθητές που διδάσκονταν το μάθημα της Χημείας στη Γ Λυκείου δινόταν δύο βιβλία Χημείας “Α & Β τεύχος” που είχαν 160 σελίδες κοινές. Δηλαδή τα τελευταία 6 χρόνια τυπώθηκαν περισσότερες από 25.000.000 σελίδες διπλές μόνο για το μάθημα της Χημείας της Γ Λυκείου. Το γεγονός βέβαια ότι με αυτή την εκτυπωτική ύλη θα μπορούσε να είχε τυπώσει 100.000 άλλα βιβλία απλώς το προσπερνάμε.

Η πολιτική εκποίησης και ξεπουλήματος του δημόσιου πλούτου δεν θα άφηνε εκτός πλαισίου το δημόσιο σχολείο με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα Ωνάσεια σχολεία. Αυτό το καλοκαίρι ξεκίνησε η εφαρμογή του προγράμματος “Μαριέττα Γιαννάκου” για την “αναβάθμιση” των σχολικών υποδομών. Αντί η κυβέρνηση να χρηματοδοτεί απευθείας τα σχολεία από το (ΠΔΕ ή κρατικό προϋπολογισμό), επιλέγει να παραδώσει τις υποδομές της δημόσιας εκπαίδευσης στις τράπεζες και τα ιδιωτικά κεφάλαια, μετατρέποντας τα σχολεία σε βιτρίνες εταιρικής προβολής. Μετά τα Ωνάσεια σχολεία και το Ίδρυμα Ωνάση η κυβέρνηση συνεχίζει την εκχώρηση του δημόσιου αγαθού της παιδείας σε ιδιώτες αναδόχους! Το πρόγραμμα “Μαριέττα Γιαννάκου” χρηματοδοτείται από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, εντολοδόχο των μεγάλων συστημικών τραπεζών (Εθνική, Πειραιώς, Eurobank, Alpha), και την «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ» και στις καθ’ ομολογία ανεπαρκείς παρεμβάσεις που γίνονται στα σχολεία αυτό που δεσπόζει είναι η πινακίδα των χορηγών που απολαμβάνουν φοροαπαλλαγές, εμφανίζονται ως "ευεργέτες" της δημόσιας εκπαίδευσης και διεισδύουν στον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής. Το Ίδρυμα Ωνάση εμφανίζεται ξανά ως αφιλοκερδής χορηγός στο μνημόνιο συνεργασίας, μεταξύ Υπουργείου Παιδείας και OpenAI EDU για την πιλοτική χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε 20 λύκεια της χώρας, που υπογράφτηκε στο περιθώριο της ΔΕΘ. Εκτός από τις αμφιβολίες (ασφάλεια, επίδραση στο γνωστικό και νοητικό επίπεδο των μαθητών κ.ά.) που έχουν εκφραστεί από την εκπαιδευτική και ερευνητική κοινότητα της χώρας για την εφαρμογή αυτού του προγράμματος με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, η σχέση συνεργασίας θα οδηγήσει σε εξάρτηση από μία εταιρεία που αναπτύσσει ιδιόκτητο σύστημα ΤΝ, θυμίζοντας μας την περίοδο  covid και τις πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης, αντί να προωθούνται έργα βασισμένα σε ελεύθερο και ανοικτό λογισμικό.

          Η φράση “Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό που είναι πρόβλημα για τον ενοικιαστή είναι όφελος για τον ιδιοκτήτη…”. είναι μέρος της απάντησης του Πρωθυπουργού σε ερώτημα δημοσιογράφου (ΔΕΘ) για το τεράστιο στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν κυρίως αναπληρωτές & νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί και φοιτητές και αντικατοπτρίζει την προσέγγιση της κυβέρνησης στο ζήτημα της ακρίβειας. Προφανώς ο Πρωθυπουργός μελετάει οικονομικά από το βιβλίο Οικονομικών της Γ Γυμνασίου. “Η μεγάλη εθνική προσπάθεια” που ανακοίνωσε η κ. Ζαχαράκη πρόσφατα για το ίδιο θέμα αποδείχθηκε για άλλη μία φορά κενό γράμμα. Η ακρίβεια, οι ιδιαίτερα χαμηλοί μισθοί των εκπαιδευτικών και τα υπέρογκα ενοίκια κυρίως σε τουριστικές περιοχές έχουν οδηγήσει πολλούς εκπαιδευτικούς να κοιμούνται ακόμη και σε σκηνές ή αυτοκίνητα μέχρι να περάσει η τουριστική περίοδος ενώ αρκετοί εκπαιδευτικοί οδηγούνται στην παραίτηση αφού αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος ζωής με τον πενιχρό μισθό που τους δίνει το κράτος. Το επίδομα ενοικίου που θα παρέχεται από τον επόμενο Νοέμβρη όχι μόνο δεν απαντά στις πραγματικές ανάγκες του κόσμου αλλά ενδεχομένως να οδηγήσει σε επιπλέον αύξηση των ενοικίων.

Αυτήν την ακαδημαϊκή χρονιά στην χώρα μας θα λειτουργήσουν 4 ιδιωτικά πανεπιστήμια εκ των οποίων τα 3 θα έχουν και νομικές σχολές. Εμείς απλώς αναρωτιόμαστε τι θα διδάσκεται στους φοιτητές αυτών των σχολών στο μάθημα “Συνταγματικό Δίκαιο” και ιδιαίτερα στην παράγραφο 5 του άρθρο 16 του Συντάγματος της Ελλάδας όπου αναφέρεται: “H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.”

          Τέλος, ενάμισι αιώνα μετά τη θεσμοθέτηση του οκταώρου, η κυβέρνηση της Ν.Δ. ικανοποιώντας το χρόνιο αίτημα των εργοδοτών και πιστή στις κατευθύνσεις της ΕΕ, φέρνει νομοσχέδιο για την 13ωρη εργασία δημιουργώντας συνθήκες γαλέρας για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα μετατρέποντας τους σε σύγχρονους σκλάβους με απάνθρωπα και εξαντλητικά ωράρια, χωρίς ανάσα και εργασιακά δικαιώματα. Η εργασιακή συνθήκη που επιδιώκουν να εγκαθιδρύσουν είναι εργαζόμενοι χωρίς φωνή και δικαιώματα που θα προσλαμβάνονται και θα απολύονται με συνοπτικές διαδικασίες.

Σε αυτή την πολύ επικίνδυνη κατάσταση που διαμορφώνεται, η συσπείρωση στα σωματεία και η συλλογική δράση πρέπει να είναι η απάντηση μας. Για έναν αγώνα μέχρι την νίκη ενάντια στην αντεργατική, αντιλαϊκή και αντιεκαπιδευτική πολιτική κυβέρνησης, κεφαλαίου, ΕΕ & ΟΟΣΑ.

Απαιτούμε:

·         Να μην ψηφιστεί το νομοσχέδιο για το 13ωρο.

·         Μόνιμη και σταθερή δουλειά και συλλογικές συμβάσεις για όλον τον εργαζόμενο λαό. Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί για κάλυψη όλων των κενών στα σχολεία και τη μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών. Κατάργηση της ελαστικής εργασίας και του νέου Πειθαρχικού Δικαίου στο δημόσιο.

·         Γενναίες αυξήσεις σε μισθούς-συντάξεις-ΕΦΑΠΑΞ για να ζούμε με αξιοπρέπεια και αντίστοιχες αυξήσεις σε όλα τα ΜΚ. Άμεση επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού, του ωραρίου (προ 2013) και του κλεμμένου κλιμακίου μας της διετίας 2016-2017. Κατάργηση της εισφοράς υπέρ ανεργίας 2%. Αφορολόγητο στα 12.000 ευρώ!

·         Κατάργηση των νόμων Χατζηδάκη-Γεωργιάδη. Κάτω τα χέρια από το απεργιακό δικαίωμα, τα σωματεία και τη δημοκρατία. Άμεση παύση όλων των πειθαρχικών και των διώξεων των αγωνιζόμενων συναδέλφων και εργαζομένων.

·         Παιδεία – υγεία – πρόνοια – ασφάλιση – ρεύμα – νερό - πολιτισμός αποκλειστικά  δημόσια αγαθά.

·         Δημόσια δωρεάν παιδεία για όλα τα παιδιά. Σχολείο χωρίς αποκλεισμούς και κατηγοριοποιήσεις. Κατάργηση των Ωνάσειων σχολείων, της αξιολόγησης, της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Γενναίες δαπάνες, ολόπλευρη   μόρφωση, παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο.

·         Απεμπλοκή της χώρας μας από όλα τα πολεμικά μέτωπα. Λευτεριά στην Παλαιστίνη.

Μπορούμε και πρέπει να ανατρέψουμε την αντιλαϊκή πολιτική που βάζει τα κέρδη των λίγων πάνω  από τις ζωές μας.

Τετάρτη 1 Οκτώβρη απεργούμε!

11:30 π.μ. Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας στην Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου