Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2020

Το εξπρές της αξιολόγησης έχει άρωμα από το δύσοσμο παρελθόν


του Χρήστου Κάτσικα

Η αξιολόγηση που φέρνει το ΥΠΑΙΘ όχι μόνο δεν είναι «αθώα», αλλά, όπου κι αν εφαρμόστηκε και παρά την επένδυση με χίλιες δυο «αθώες» έννοιες, συνδέθηκε με ένα ασφυκτικό σύστημα που αποτελεί κεντρικό μηχανισμό ανατροπής εργασιακών σχέσεων, ιδεολογικής χειραγώγησης και κατηγοριοποίησης σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών, εργαλείο βαθμολογικής-μισθολογικής καθήλωσης και απολύσεων ● Στο νέο πλαίσιο, οι εκπαιδευτικοί «χρεώνονται» την επιτυχία ή αποτυχία των μαθητών τους και η διοίκηση του σχολείου «χρεώνεται» με τη σειρά της την επιτυχία και την αποτυχία όλων.
Μέσα στον Ιανουάριο το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να καταθέσει νομοσχέδιο, το οποίο ανάμεσα σε άλλα θα προβλέπει παρεμβάσεις στον «μηχανισμό» της εκπαίδευσης, που περιλαμβάνουν σε αυτή τη φάση την επιλογή νέων προϊσταμένων των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, την κατάργηση των ΠΕΚΕΣ και την επιλογή νέων σχολικών συμβούλων με σαφώς διαφορετικό ρόλο σε σχέση με το παρελθόν, καθώς βεβαίως και τους όρους κρίσης και επιλογής των περίπου 10.000 διευθυντών σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, των οποίων η θητεία τελειώνει με τη λήξη του τρέχοντος σχολικού έτους.

Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την επιλογή προσώπων, τα οποία θα διαδραματίσουν τον βασικό ρόλο στην επιχείρηση αξιολόγησης των περίπου 127.000 μόνιμων εκπαιδευτικών. Σε κάθε περίπτωση, η αξιολόγηση των λεγόμενων στελεχών αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση καθώς και πρώτο και καθοριστικό βήμα για τη νομιμοποίηση όλου του αξιολογικού πλέγματος.
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα είναι διοικητική και εκπαιδευτική – παιδαγωγική. Στο διοικητικό κομμάτι προβλέπεται να εμπλέκονται οι διευθυντές των σχολικών μονάδων και οι προϊστάμενοι εκπαίδευσης και στο εκπαιδευτικό τμήμα οι νέοι σχολικοί σύμβουλοι. Τα κριτήρια της αξιολόγησης, καθώς και τα όποια αποτελέσματά της, θα αποτιμώνται από την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Τα ερωτηματολόγια
Να επισημάνουμε στο σημείο αυτό ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών περιέχεται και στο πρόγραμμα της Ν.Δ., ενώ στο ίδιο πρόγραμμα αναφέρεται και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές με χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων, καθώς και η δημιουργία δεικτών με βάση τα αποτελέσματα.
«Σχεδιάζουμε ένα ολοκληρωμένο σύστημα αξιολόγησης πρώτα των σχολικών μονάδων και εν συνεχεία των εκπαιδευτικών, με αποκλειστικό στόχο τη διαρκή βελτίωση, την επιβράβευση αλλά και την αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου συνολικά», τόνισε η υΠΑΙΘ κ. Κεραμέως, η οποία, παράλληλα, δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει με κάθε ευκαιρία ότι «η αξιολόγηση θα αφορά όλους και θα είναι χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα, με διπλή στόχευση, πρώτον, να επιβραβεύσει τους αρίστους και δεύτερον να δώσει κίνητρα για βελτίωση μέσω επιμόρφωσης σε όσους δεν αποδίδουν αρκετά έως σήμερα».
Στην ίδια «γραμμή» και ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γιάννης Αντωνίου που δηλώνει ότι η αξιολόγηση αποτελεί το «οξυγόνο» των εκπαιδευτικών συστημάτων και ότι «η Ελλάδα τα τελευταία 40 χρόνια έμεινε έξω από αυτόν τον γενικό κανόνα, που αποτελεί δομικό στοιχείο των εκπαιδευτικών συστημάτων του πολιτισμένου κόσμου». Παράλληλα, προσπαθώντας να καθησυχάσει τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών, σημειώνει ότι «αντιπαρέρχομαι τη μυθολογία περί τιμωρητισμού, δηλώνοντας με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι η αξιολόγηση που θα εφαρμόσουμε δεν τιμωρεί, διορθώνει».
Εμείς οφείλουμε να θυμίσουμε: Όποιες διακηρύξεις όποιων κυβερνήσεων και να διαβάσει κανείς για την αξιολόγηση τα τελευταία 40 χρόνια, θα διαπιστώσει ότι προβάλλεται σαν το μαγικό ραβδί «διά πάσαν νόσον», που θεραπεύει με αυτόματο τρόπο όλα τα προβλήματα της εκπαίδευσης. Είναι φανερό ότι, αντιγράφοντας τη ρητορική καθησυχασμού του παρελθόντος, η Ν.Δ. μοντάρει την αγιογραφία και το ευφυολόγημα για «μη τιμωρητική» αξιολόγηση και τη συνδέει με την «επιμόρφωση».

Εμείς οφείλουμε να επισημάνουμε: Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συνδέεται με ένα νήμα με το νέο Λύκειο των στενών διόδων, την Τράπεζα Θεμάτων και τη βάση του «δέκα», τη μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ – με δύο λέξεις, με την «Τάξη και Πειθαρχία» όπως την οραματίζεται το κυβερνών κόμμα που θέλει να την αντιστοιχίσει με την «Τάξη και Πειθαρχία» που επιχειρεί να επιβάλει στην κοινωνία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου