Βαδίζουμε για 8ο χρόνο μέσα στο μάτι του μνημονιακού κυκλώνα και
ενώ έχει ψηφιστεί τον Μάη το 4ο
μνημόνιο και έχει υποθηκευτεί το μέλλον μας υποχρεώνοντας μας σε λιτότητα
διαρκείας μέχρι το 2060, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και το υπουργείο Παιδείας,
δίνουν τα χέρια με τα επιτελεία του ΟΟΣΑ της ΕΕ και του ΣΕΒ και
μεταλλάσσουν με τον πιο αντιδραστικό τρόπο το DNA της δημόσιας εκπαίδευσης! Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχε δηλώσει πως όλες
οι αλλαγές και οι “παρεμβάσεις” στην εκπαίδευση θα γίνουν “μέσα στο πλαίσιο που
επιβάλλουν οι μνημονιακές δεσμεύσεις της κυβέρνησης απέναντι στους δανειστές”.
Το αυτόνομο σχολείο (κατά ΟΟΣΑ-ΣΕΒ), με «ελευθερία» στη διαχείριση πόρων (και
στην εξεύρεσή τους), στην οργάνωση, ακόμη και στην επιλογή του διδακτικού
προσωπικού (κατά Μητσοτάκη), είναι η νέα στρατηγική που οδηγεί στην
κατηγοριοποίηση του δημόσιου σχολείου και εν τέλει στην ιδιωτικοποίηση του.
Κατηγοριοποίηση που θα πραγματοποιηθεί μέσω της αξιολόγησης των σχολικών
μονάδων που βασικό της κριτήριο θα αποτελούν οι επιδόσεις των μαθητών μέσω
«αντικειμενικών εθνικών εξετάσεων» (κατά ΟΟΣΑ). Πάμφθηνη και χωρίς δικαιώματα
εργασία με 300 ευρώ, αμορφωσιά, «ευέλικτες καταρτίσεις», διαρκές κυνήγι
«προσόντων» είναι το όραμα για το Νέο Σχολείο του ΣΕΒ, της ΕΕ και όλων των
κυβερνήσεων που υπηρετούν αυτή τη στρατηγική.
Οι
εξαγγελίες της κυβέρνησης για το Νέο Λύκειο
Οι εξαγγελίες του
υπουργού Παιδείας για το «Νέο Λύκειο» και την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια
δείχνουν ότι η κυβέρνηση έχει στα σκαριά μια από τις πιο αντιδραστικές
μεταρρυθμίσεις για τη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Η ενίσχυση της
ταξικής κατηγοριοποίησης από την Α΄ Λυκείου, η φροντιστηριοποίηση και η επιλογή
με πολλαπλές εξετάσεις των μαθητών για ΑΕΙ-ΤΕΙ, ο περιορισμός των γνωστικών
αντικειμένων και της γενικής παιδείας που τα παιδιά παίρνουν από το σχολείο, η
αμφισβήτηση του παιδαγωγικού ρόλου δασκάλου και σχολείου, οι νέες στρατιές
υπεράριθμων και πλεοναζόντων συναδέλφων, η πλήρης ευελιξία και κινητικότητα, η
κατάργηση κάθε εργασιακού δικαιώματος, είναι μόνο μερικά από αυτά που
συνεπάγονται οι διακηρύξεις του Υπουργείου.
Συγκεκριμένα:
Επιχειρούν να εξοστρακίσουν διά παντός από το Γενικό Λύκειο
τη γνώση, που από μόνη της είναι δύναμη για το λαό. Ακριβώς τότε που οι μαθητές
έχουν τη δυνατότητα να κρίνουν, να συγκρίνουν, να συνθέτουν προγενέστερες
γνώσεις, να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους, τον κόσμο και την κοινωνία, ακριβώς
τότε – στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου – το υπουργείο διαγράφει γνωστικά αντικείμενα που
– με άλλο αναλυτικό πρόγραμμα και άλλα βιβλία (και όχι μόνο) – θα μπορούσαν να
εμφυσήσουν στους μαθητές το ενδιαφέρον για μάθηση και μειώνει δραστικά τα
μαθήματα από 18 στη Β΄ Λυκείου σε 10 και από 15 στη Γ΄ Λυκείου σε 7(!). Με την
επιλογή όλων των μαθημάτων εκτός από τέσσερα, το ενιαίο πρόγραμμα σπουδών
καταργείται και τα σχολεία οδηγούνται σε ακόμη πιο ταξική κατηγοριοποίηση. Με
τις διπλές πανελλαδικές ή «κεντρικά οργανωμένες» εξετάσεις και την εκπόνηση των
εργασιών το υπουργείο βομβαρδίζει το Λύκειο, μετατρέποντας ουσιαστικά τη Γ΄
Λυκείου σε εξεταστική αρένα και επιδρώντας καταλυτικά, βεβαίως, και στις
υπόλοιπες τάξεις. Τσακίζει τη μαθητική εφηβεία επιβάλλοντας την απόλυτη
πειθαρχία που προϋποθέτει ο απίστευτος φόρτος εργασίας που επωμίζονται οι
μαθητές και εξαχνώνει τις όποιες ανάσες έχουν απομείνει στο Λύκειο.
«Κατασκευάζουν»
ένα πιο σκληρό ταξικό Λύκειο, φθηνό και αποκλειστικά προσανατολισμένο στη
διαδικασία πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση! Η αξιολόγηση των μαθητών θα είναι
ανελέητη, συνεχής και στο μεγαλύτερο ποσοστό από εξωτερικούς αξιολογητές. Οι
μαθητές θα προσφεύγουν στην παραπαιδεία νωρίτερα και για περισσότερα διδακτικά
αντικείμενα. Πλάι, μάλιστα, στα φροντιστήρια ή και μέσα σ’ αυτά θα αναπτυχθούν
γραφεία συγγραφής εργασιών. Στην πραγματικότητα, το Λύκειο αντικαθίσταται από
το «αέναο κυνήγι» των βαθμών μέσω ατομικών διαδρομών και προγραμμάτων σπουδών,
διαφοροποιημένης μάθησης, ευελιξίας, με
προφανή τα αρνητικά μορφωτικά και κοινωνικά αποτελέσματα για τους μαθητές. Η
δυνατότητα πρόσβασης στα ΑΕΙ απομακρύνεται ακόμη περισσότερο για τους πολλούς,
ενώ η μαθητεία και η φθηνή κατάρτιση είναι το «κοστούμι» για τους περισσότερους
έφηβους.
Για τους
εκπαιδευτικούς το περιβάλλον που διαμορφώνεται είναι η απομείωση του
παιδαγωγικού τους ρόλου και η κατάργηση κάθε έννοιας εργασιακού δικαιώματος.
Πλήρης ευελιξία και κινητικότητα για όλους. Προεξοφλούν μετακινήσεις
προσωπικού, απώλεια του γνωστικού αντικειμένου και ανάγκη κατάρτισης και
επιμόρφωσης για τη διδασκαλία νέων αντικειμένων. Η αξιολόγηση του προσωπικού
και του σχολείου είναι το επόμενο βήμα
και θα συνδέεται άμεσα με τα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών. Με
κυνικό και ωμό τρόπο (από το πόρισμα
Λιάκου, που αντιγράφουν στα βασικότερα σημεία του) έχουν καταλήξει στο
συμπέρασμα, πως για «όσους είτε δεν μπορούν είτε δεν επιθυμούν να ενταχθούν στο
νέο πλαίσιο, τότε να μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες εκτός σχολικής τάξης». Για
άλλη μια φορά αποδεικνύεται πως δεν υπάρχει «καλή αξιολόγηση» χωρίς τιμωρητικό
χαρακτήρα.
Η
Επαγγελματική Εκπαίδευση στα πλαίσια της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και
Κατάρτισης
Παρά τα
όσα διατυμπανίζει η κυβέρνηση πως ενισχύει την επαγγελματική εκπαίδευση, στην
πραγματικότητα οδηγεί τα ΕΠΑ.Λ. σε συρρίκνωση, κλείνοντας ολιγομελή τμήματα
τομείς και ειδικότητες, ενώ μετακινεί τους μαθητές σε άλλο σχολείο ή άλλη
ειδικότητα, στερώντας τους το στοιχειώδες δικαίωμα να παρακολουθούν στο σχολείο τους τον τομέα
και την ειδικότητα που επιθυμούν, οδηγώντας τους με αυτό τον τρόπο στην εγκατάλειψη
του σχολείου. Οι ηλεκτρονικές εγγραφές, ως συνέχεια της εγκυκλίου των «μη
παρακολουθούντων», της συρρίκνωσης, συγχώνευσης, κατάργησης τμημάτων, τομέων,
ειδικοτήτων και σχολικών μονάδων, έρχονται να σηματοδοτήσουν την μετάλλαξη της
Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε μαζική και φτηνή κατάρτιση, χωρίς
επαγγελματικά δικαιώματα για τους μαθητές, σε συνεργασία με τους ιδιώτες της
«μαθητείας». Η κυβέρνηση με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας έχει ήδη
αναγορεύσει τις επιχειρήσεις ως «εκπαιδευτικές δομές» στα πλαίσια της
μαθητείας. Με την εφαρμογή του μέτρου της μαθητείας, το υπουργείο Παιδείας
προορίζει να παραδώσει το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών βορά στην αγορά εργασίας
ως το ευέλικτο και πιο επισφαλές και χωρίς δικαιώματα εργατικό δυναμικό, σε
εργασιακές συνθήκες που θυμίζουν γαλέρα Η αμοιβή με βάση το 75% του
υπό-κατώτατου μισθού κινείται στα πλαίσια της
β΄αξιολόγησης για την είσοδο των νέων στην εργασία.
Είναι
ανάγκη να μπει φραγμός στο νέο εργασιακό μεσαίωνα στον οποίο οδηγεί η κυβέρνηση
και το υπουργείο Παιδείας τη νέα γενιά μέσω της μαθητείας.
Η οικονομική και εργασιακή κατάσταση των
εκπαιδευτικών
Βαδίζοντας στα οκτώ
χρόνια μέσα στην έρημο των μνημονίων οι εκπαιδευτικοί έχουν έρθει αντιμέτωποι
με δραματικές μειώσεις στους μισθούς τους που φτάνουν ακόμα και στο 40%. Η
κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με την επιβολή του νέου «ενιαίου μισθολογίου» από τις
αρχές του 2016 επιβάλλει για μια ακόμα φορά τη φτώχεια διάρκειας για το σύνολο
των εκπαιδευτικών. Διατηρεί το καθεστώς της καθήλωσης και του παγώματος στους μισθούς,
εναρμονιζόμενη με το ευρωπαϊκό δόγμα «καμία
μονομερής ενέργεια». Ταυτόχρονα με την εφαρμογή των νέων ασφαλιστικών
κρατήσεων από τις αρχές του 2017, του νέου αφορολόγητου ορίου έρχονται και νέες
περικοπές στους μισθούς των εκπαιδευτικών.
Η ηγεσία του υπουργείου
Παιδείας επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ, βαδίζοντας στα χνάρια των προκατόχων της,
επιβάλλει μέτρα μνημονιακής κοπής και έμπνευσης για να «περιορίσει» τα
δραματικά κενά που παράγει το καθεστώς της διαρκούς αδιοριστίας. Πέρα από την
αύξηση του ωραρίου η οποία παραμένει, το υπουργείο Παιδείας, εφαρμόζει κάθε
είδους μέτρα (υπεύθυνοι εργαστηρίων, αύξηση μαθητών στα τμήματα κλπ) που
βάλλουν ευθέως ενάντια στα εργασιακά δικαιώματα και κατακτήσεις των
εκπαιδευτικών. Έτσι τείνει να γίνει «κανονικότητα» η μετακίνηση και η
περιπλάνηση ενός πολύ μεγάλου τμήματος των εκπαιδευτικών σε δύο, τρία ή ακόμα
και πέντε σχολεία για να καλυφθεί το πολύπαθο ωράριό τους.
Την ίδια στιγμή οι
απατηλές και δημαγωγικές κυβερνητικές εξαγγελίες περί «20.000 μονίμων διορισμών» γίνονται φύλλο και φτερό. Αντί να
διορίσει εδώ και τώρα μόνιμους εκπαιδευτικούς για να καλυφθούν τα τεράστια κενά
και οι ανάγκες των σχολείων και των παιδιών, επιμένει στην πολιτική των
ελαστικών εργασιακών σχέσεων. Οι στρατιές των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που
κάθε χρόνο βρίσκονται σε καθεστώς εργασιακής ομηρίας, αναπληρώνοντας επί της
ουσίας «τους εαυτούς τους» αποτελούν μόνιμο φαινόμενο.
Ως Εκπαιδευτικοί πρέπει να ζούμε και να
εργαζόμαστε με αξιοπρέπεια. Οφείλουμε να επαναφέρουμε στο προσκήνιο των
αγωνιστικών διεκδικήσεών μας τις πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς, τη σταθερή
και μόνιμη εργασία για όλους. Η υπόθεση αυτή μας αφορά όλους.
Αιτήματα
πάλης
Παλεύουμε
για την ανατροπή της αντιδραστικής πολιτικής που εφαρμόζει η κυβέρνηση στο
πλαίσιο των κατευθύνσεων των ΕΕ-ΔΝΤ-ΟΟΣΑ-ΣΕΒ.
Αγωνιζόμαστε για αξιοπρεπή εργασία και ζωή – εκπαίδευση δημόσια και
ουσιαστική για όλα τα παιδιά. Τα αιτήματα και οι αγώνες μας δεν στριμώχνονται
στη «μνημονιακή κανονικότητα». Παραμένουν σε ισχύ όλα τα αιτήματα και οι
διεκδικήσεις του κλάδου όπως διαμορφώθηκαν από το 16ο Συνέδριο της Ο.Λ.Μ.Ε.,
ψηφίστηκαν από τις Γ.Σ. Συνελεύσεις των Ε.Λ.Μ.Ε. του Σεπτεμβρίου του 2013 από χιλιάδες εκπαιδευτικούς,
επιβεβαιώθηκαν στο 17ο Συνέδριο της Ο.Λ.Μ.Ε.
Να παλέψουμε για:
·
Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο Γαβρόγλου για το
«Νέο Λύκειο».
·
Ριζική αύξηση της χρηματόδοτησης για την παιδεία
προσανατολισμένη στις κοινωνικές ανάγκες. Σχολεία στον τόπο κατοικίας κάθε
μαθητή. Μαζικοί διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών.
·
Σχολείο που μορφώνει και απελευθερώνει τη νέα
γενιά. Όχι στην τυποποιημένη και αποσπασματική γνώση, την παπαγαλία, τον εγκλωβισμό
σε καταρτίσεις και δεξιότητες μιας χρήσης. Όχι στη διάχυση των γνωστικών
αντικειμένων και την υποκατάσταση της εκπαιδευτικής διαδικασίας από
τυποποιημένες «δράσεις». Όχι στη μαθητεία-φτηνή εργασία.
·
Να μην ανεχθούμε
η μισή ζωή- μισή δουλειά χωρίς
δικαιώματα να είναι το μέλλον των παιδιών μας.
·
Ενιαίο, δημόσιο, δωρεάν 12χρονο σχολείο με δίχρονη
υποχρεωτική προσχολική αγωγή για όλα τα παιδιά χωρίς αποκλεισμούς.
·
Ανατροπή όλου του πλαισίου της αξιολόγησης,
εσωτερικής - εξωτερικής και αυτοαξιολόγησης που ανοίγει το δρόμο σε απολύσεις,
βαθαίνει τη φτώχεια των εκπαιδευτικών και οδηγεί τα σχολεία στην
κατηγοριοποίηση και στο κλείσιμο. Όχι στη μισθολογική καθήλωση μέσω της
αξιολόγησης. Παιδαγωγική ελευθερία στο σχολείο. Περιοδική επιμόρφωση όλων των
εκπαιδευτικών!
·
Όχι στην αυτονομία και αποκέντρωση των σχολείων.
·
Καμιά συγχώνευση - κατάργηση σχολείου. Να ανοίξουν
όλα τα σχολεία που έκλεισαν!
·
20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις και 10
μαθητές ανά καθηγητή στα εργαστήρια! Ανατροπή των Υ.Α. για τη συγκρότηση
τμημάτων τομέων και ειδικοτήτων ΕΠΑ.Λ., Ο.Π. στα ΓΕ.Λ., για τη συγκρότηση των
ξενόγλωσσων τμημάτων και των τμημάτων παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες/ΕΑΕ.
·
Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και Ενισχυτική
Διδασκαλία σε όλα τα σχολεία, με διορισμούς εκπαιδευτικών και προσλήψεις
αναπληρωτών από την αρχή της χρονιάς.
·
Κάλυψη των εκρηκτικών αναγκών σε υποδομές,
εκπαιδευτικούς, ειδικό προσωπικό κλπ της ειδικής αγωγής.
·
Πλήρη ένταξη των προσφυγόπουλων στην πρωινή ζώνη
στα σχολεία με όλες τις υποστηρικτικές δομές. Κατάργηση των ΔΙΕΠ.
·
Αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση στο 5% του
ΑΕΠ ή το 15% του προϋπολογισμού. Έκτακτη επιχορήγηση τώρα για την ουσιαστική
αντιμετώπιση των εξόδων των σχολείων, για τη σίτιση, ασφάλιση - υγεία των
μαθητών μας!
Πιο
ειδικά για τη Τεχνική Εκπαίδευση
·
Να σταματήσει η υπονόμευση των ΕΠΑ.Λ. και της
τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης (κλείσιμο ολιγομελών τμημάτων, πρόωρος χαρακτηρισμός
φοίτησης, μαθητεία).
·
Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ενταγμένη στο
δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο Παιδείας. Επαγγελματικά
δικαιώματα στους τίτλους σπουδών! Όχι στην κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων και στο
χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων!
·
Να μπει φραγμός στην ιδιωτικοποίηση της
Επαγγελματικής εκπαίδευσης μέσω της μαθητείας και της θεσμοθέτησης των επιχειρήσεων
ως εκπαιδευτικών δομών. Φραγμό στο νέο εργασιακό μεσαίωνα μέσω μαθητείας και
της υποχρεωτικής κινητικότητας των εκπαιδευτικών στη «μη τυπική» εκπαίδευση.
·
Να αποσυρθεί η ρύθμιση για τον ενδιάμεσο
χαρακτηρισμό παρακολουθούντων που οδηγεί σε νέο κλείσιμο τμημάτων και
πλεονάσματα εκπαιδευτικών. Να αποσυρθεί άμεσα το νέο σύστημα εγγραφών, που
συντελεί επιπλέον στα μέτρα συρρίκνωσης του ΕΠΑΛ. Όχι σε άμεση ή έμμεση
κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων στην ΤΕΕ και διωγμό των μαθητών από το
σχολείο. Κάθε μαθητής να έχει δυνατότητα παρακολούθησης της ειδικότητας που
επιλέγει στο ΕΠΑ.Λ. της περιοχής του.
·
Όλοι οι τομείς και οι ειδικότητες σε όλα τα ΕΠΑ.Λ.
με βάση τις ανάγκες των μαθητών και όχι της αγοράς και των επιχειρηματικών συμφερόντων.
Κατάργηση των Περιφερειακών Συμβουλίων ΕΕΚ που υποτάσσει τα ΕΠΑ.Λ. στις
επιταγές της αγοράς. Όχι στη διοικητική και εκπαιδευτική σύνδεση των ΕΠΑ.Λ. με
ΔΒΜ. ΕΠΑ.Λ. αποκλειστικά ενταγμένα στη τυπική εκπαίδευση.
·
Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών. Όχι
στην κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων.
Μισθολογικά
·
Όχι στο μισθολόγιο - φτωχολόγιο και τους
δημοσιoνομικούς κόφτες.
·
Πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς μας. Κανένας εργαζόμενος
με λιγότερα από 1000€. Κάλυψη των απωλειών στο εισόδημα. Άμεση επαναφορά του
13ου και 14ου μισθού. Αναδρομικός επανυπολογισμός των μισθολογικών κλιμακίων
από 1/1/2016 χωρίς εξαφάνιση του μισθολογικού χρόνου του 2016 και 2017. Άμεση
ενσωμάτωση της προσωπικής διαφοράς στο μισθό.
·
Φραγμός στην ανελέητη φοροληστεία και τη λεηλασία
του εισοδήματός μας! Καμία νέα μείωση του αφορολόγητου ορίου. Να επανέλθει στα
12.000€ τώρα.
Ασφαλιστικό
- Συνταξιοδοτικό
·
Γενναία οικονομική ενίσχυση των ασφαλιστικών μας ταμείων.
Να επιστραφούν στα ταμεία όλα τα κλεμμένα αποθεματικά. Ανατροπή του ν.
Κατρούγκαλου και όλων των αντιασφαλιστικών νόμων. Θεμελίωση του συνταξιοδοτικού
δικαιώματος στα 25 χρόνια υπηρεσίας. Σύνταξη με 30 χρόνια δουλειάς χωρίς όριο
ηλικίας. Αυξήσεις στις συντάξεις και τα επικουρικά ταμεία. Να σταματήσει η
διάλυση της επικουρικής ασφάλισης, του μετοχικού ταμείου και της μείωσης του
εφάπαξ. Ενσωμάτωση της προσωπικής διαφοράς στην κύρια σύνταξη.
·
Ούτε ένα ευρώ από τα ασφαλιστικά μας ταμεία για τις
δόσεις του ΔΝΤ και της ΕΚΤ!
·
Αποκλειστικά δημόσιο & δωρεάν σύστημα
κοινωνικής ασφάλισης, υγείας και περίθαλψης για όλους.
Καλούμε όλους τους συναδέλφους, τους γονείς – κηδεμόνες, τους μαθητές
και ολόκληρη την κοινωνία να συγκροτήσουμε ένα μέτωπο αντίστασης απέναντι στην
προσπάθεια υποβάθμισης του δημόσιου σχολείου. Τα μορφωτικά δικαιώματα των
παιδιών μας είναι αδιαπραγμάτευτα.
Το Δ.Σ. της Ε.Λ.Μ.Ε. Καστοριάς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου